Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-966HTA
Type: Dissertação de Mestrado
Title: Orientadores sociais voluntários no programa Liberdade Assistida de Belo Horizonte: contextualização e experiência
Authors: Katia Simone Zacche
First Advisor: Marcelo Ricardo Pereira
First Referee: Fernanda Otoni de Barros Brisset
Second Referee: Ana Lydia Bezerra Santiago
Abstract: Esta pesquisa investigou a participação de voluntários que desempenham a função de orientadores sociais de adolescentes em cumprimentode medida socioeducativa de liberdade assistida junto ao Programa de Liberdade Assistida desenvolvido pela Prefeitura Municipal de Belo Horizonte. Partimos do pressuposto de que essaexperiência se reveste de um caráter educativo, resultando em novos saberes e novas práticas, com importantes efeitos subjetivos para os voluntários que dela participam. Através dessa pesquisa, foi possível contextualizaro surgimento das medidas em meio aberto nas legislações voltadas para a infância e para a juventude, onde identificamos a origem da liberdadeassistida, assim como suas principais características, o que nos permitiu problematizar opapel do voluntário no desempenho da função de orientador social junto ao adolescente. Apesquisa também revelou que, embora o significante cidadaniapor si só não garanta um novo voluntariado, quandosomado a outros termos como solidariedade, tolerância, convivência,como acontece no Programa Liberdade Assistida, ele abre espaço para o desenvolvimento de uma experiência de convívio com o outro que delineia a possibilidade de se abrir efetivamente o horizonte do sujeito para o reconhecimento da diferença e da singularidade (BIRMAN, 2001) constituindo-se em um processo educativo que resulta em novos saberes e novas aprendizagens para os voluntários que dela participam, promovendo, também, mecanismosde inclusão social (GOHN, 2010).
Abstract: The present research investigated the participationof volunteers that fulfill the function of social advisors of teenagers in serving a socioeducational measure of assisted freedom along the Program for Assisted Freedom developed by the City Hall of Belo Horizonte, in the state of Minas Gerais, Brazil. We begun from the presuppose that this experience is invested with an educative character, resulting in new knowledge and new practices, with important subjective effects for the volunteers that participate in it. Through this research, it was possible to contextualize the origin of action in free environment on the laws addressing childhood and youth, where we have identified the origin of assisted freedom, as well as its main characteristics, what have allowed us to problematize the role of the volunteer on the fulfillment of the function of social advisor for the teenagers. The research also revealed that, even though the significant citizenship by itself does not grant a new volunteering, when added to new terms as solidarity, tolerance, livingtogether, as it happens on the Program for Assisted Freedom, it opens space for the development of a new experience of living together with the other that delineates the possibility for open effectively the horizon of the subject for the acknowledgment of difference and singularity (BIRMAN, 2001), constituting an educative process that results in new knowledge andnew learning for the volunteers that participate in it, promoting, also, devices of social inclusion (GOHN, 2010).
Subject: Serviço social de casos 
Convivência Aspectos sociais
Educação
Crianças Estatuto legal, leis, etc 
language: Português
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
Rights: Acesso Aberto
URI: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-966HTA
Issue Date: 27-Feb-2012
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
dissertacao_versao_final.pdf547.37 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.