Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-96MKCR
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Geraldo Magela Pereira Leaopt_BR
dc.contributor.referee1Juarez Tarcisio Dayrellpt_BR
dc.contributor.referee2Claudia Andrea Mayorga Borgespt_BR
dc.creatorBrescia Franca Nonatopt_BR
dc.date.accessioned2019-08-14T20:48:42Z-
dc.date.available2019-08-14T20:48:42Z-
dc.date.issued2012-07-03pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUOS-96MKCR-
dc.description.abstractThis study is the result of a research developed with young academics which came from popular social classes who placed themselves into a Private University through the University Program for All (ProUni). This study aimed to comprehend the meanings of those academics experiences, considering theoretical references of young sociology and the educational sociology. The qualitative study had as methodological tool, semistructured interviews. There were interviewed 10 students, 5 from the psychology course and 5 from PUC Minas engineering courses, during at least 3-6 months the whole process. The methodological choice was based on Bernard Lahires literature, specially inspired on his work titled Retratos sociológicos. In order to better contextualize the collected data, there has been done a bibliographic review about the process of youth schooling, educational politics directed to the expansion of high school and college education system in Brazil as well as the access and staying of students from the popular social classes on the college education system in Brazil, including as well an analyses concerning samples and documents from MEC and IPEA that could contribute to the reflection about the different meanings attributed to the academic experience. It became evident that the meaning of the academic experiences are distinct, varying according to the subject and the context. However, the singular histories allow us to reflect upon the general configuration of the new public that is engaged in the superior education system.pt_BR
dc.description.resumoEsta dissertação é resultado de uma pesquisa realizada com jovens universitários de camadas populares que se inseriram em uma universidade privada por meio do Programa Universidade para Todos (ProUni). O presente estudo buscou compreender os sentidos dasexperiências universitárias para esses jovens, a partir dos referenciais teóricos da sociologia da juventude e da sociologia da educação. O estudo de cunho qualitativo utilizou como instrumento metodológico as entrevistas semiestruturadas. Foram entrevistados dez estudantes, cinco alunos do curso de psicologia e cinco alunos dos cursos de enge- nharias da PUC Minas, em um espaço temporal de três a seis meses. A escolha metodológica se alicerçou na literatura de Bernard Lahire, em especial, em seu trabalho intitulado Retratos sociológicos. Com o intuito de melhor contextualizar os dados apreendidos, realizou -se uma revisão bibliográfica sobre a escolarização dos jovens, políticas educacionais voltadas para a expansão do ensino médio e superior no Brasil e o acesso e a permanência de estudantes de camadas populares no ensino superior, bem como análise de dados e documentos provenientes do MEC e IPEA que pudessem contribuir na reflexão sobre os diferentes sentidos atribuídos à experiência universitária. Evidenciou-se que os sentidos da experiência universitária são distintos, variando conforme o sujeito e o contexto. No entanto, as histórias singulares nos permitiram a reflexão a respeito de configurações mais gerais sobre esse novo público que tem se inserido no ensino superior.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectJuventude universitáriapt_BR
dc.subjectExperiência universitáriapt_BR
dc.subjectEnsino superiorpt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherEnsino superiorpt_BR
dc.subject.otherEstudantes universitários  pt_BR
dc.subject.otherJuventude Aspectos sociaispt_BR
dc.titleSentidos da experiência universitária para jovens bolsistas do ProUnipt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
disserta__o_br_scia_fevereiro_2013_impressao_p_s__revisada_.pdf1.99 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.