Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-986G3P
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Marcus Aurelio Taborda de Oliveirapt_BR
dc.contributor.referee1Marcus Vinicius Correa Carvalhopt_BR
dc.contributor.referee2Rodrigo Antonio de Paiva Duartept_BR
dc.creatorGelka Arruda de Barrospt_BR
dc.date.accessioned2019-08-14T10:41:34Z-
dc.date.available2019-08-14T10:41:34Z-
dc.date.issued2013-02-25pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUOS-986G3P-
dc.description.abstractThis dissertation is an investigation into the relationship between man and the image in contemporaneousness, permeated by photography and the culture industry. Based on the philosophical musings of Critical Theory and Vilém Flusser, along with other theorists of the image, the paper presents considerations regarding the process of construction of subjectivity, trying to establish the relationship of the subject with his own image in contemporary society. Therefore, illustrates the occasional moments of the development process of optical mechanisms that enabled the advent of photography aswe know it in the current patterns and their implications for our ways of seeing. In order to widen the debate on the theme, interviews were conducted from photographs chosen by respondents, hoping to collect the production of the senses of the social individual, enabling a deeper dialogue with the theoretical references adopted. This approach allowed the tensions between the individuals and the image to be established in their ways of apprehending the world and to represent themselves to the world.pt_BR
dc.description.resumoEsta dissertação trata da investigação sobre as relações entre o homem e a imagem na contemporaneidade, permeadas pela fotografia e pela indústria cultural. Baseada nas reflexões filosóficas da Teoria Crítica e de Vilém Flusser, juntamente a outros teóricos da imagem, o trabalho apresenta considerações acerca do processo de construção da subjetividade, procurando estabelecer a relação do sujeito com sua própria imagemna contemporaneidade. Para tanto, ilustraos momentos mais pontuais do processo de desenvolvimento dos mecanismos óticos que possibilitaram o advento da fotografia como a conhecemos nos moldes atuais e suas implicações nos nossos modos de ver.No intuito de enriquecer a reflexão sobre o tema, foram realizadas entrevistas a partir de fotografias escolhidas pelos entrevistados, na expectativa de coletar a produção dos sentidos do sujeito social, possibilitando um diálogo mais profundo com as referências teóricas adotadas. Essa abordagem permitiuestabelecer as tensões existentes entre o sujeito e a imagem em suas maneiras de apreender o mundo e de se representar para o mundo.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectIndústria culturalpt_BR
dc.subjectFotografiapt_BR
dc.subjectSubjetividadept_BR
dc.subjectTempo livrept_BR
dc.subject.otherIndústria culturalpt_BR
dc.subject.otherFotografiapt_BR
dc.subject.otherSubjetividadept_BR
dc.subject.otherLazerpt_BR
dc.titleRetratos imaginários: fotografia, tempo livre e indústria culturalpt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
dissertacao_revisada.pdf68.7 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.