Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-99GK5E
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Jose dos Santos Cabral Filhopt_BR
dc.contributor.referee1Carlos Antonio Leite Brandaopt_BR
dc.contributor.referee2Stephane Denis Albert Rene Huchetpt_BR
dc.contributor.referee3Evelyn Furquim Werneckpt_BR
dc.contributor.referee4Daniela Kutschat Hannspt_BR
dc.creatorCristiano Cezarino Rodriguespt_BR
dc.date.accessioned2019-08-10T20:11:49Z-
dc.date.available2019-08-10T20:11:49Z-
dc.date.issued2013-03-21pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUOS-99GK5E-
dc.description.abstractThe aim of this research is to propose a theoretical framework that assists in the analysis of the contemporary scenography and, consequently, in their design processes. From the analysis of the issues raised by the development of practical works, some operators are listed in order to understand how the performing space is characterized nowadays. It is taken as hypothesis that the scenography operates to settle a territory that promotes possible alternative relations between action and reception. From this, one might question whether the scenography can promote a more engaging reception, and whether it is able to change the relationship between stage and audience. Perceives it is perceived that the contemporary performing arts and have developed several procedures that extend the performative and theatrical event that, in this turn, affects the notion of theatricality. Thus, we intend to understand how contemporary stage design is conceived as a relational practice space. One realizes that an intensive investigation on the different ways that define the relationship between action and receptiondirectly influences the creation of theatrical spatiality. This change of paradigm affects the very idea of scenography: it becomes a spatial practice that is practiced today, in order to catalyze flows and encode the bodies and movements of those who engage in scenic event.pt_BR
dc.description.resumoO objetivo desta pesquisa é propor um arcabouço teórico que auxilie nas análises sobre a cenografia contemporânea e, consequentemente, nos seus processos de concepção. A partir de questões suscitadas pela análise do desenvolvimento de trabalhos práticos, alguns operadores são elencados no intuito de compreender como o espaço cênico caracteriza-se atualmente. Tomou-se como hipótese que a cenografia opera de modo a conformar um território que favorece possíveis relações alternativas entre ação e recepção. A partir disso, pode-se questionar se a cenografia pode promover uma participação mais envolvente da recepção, e se ela é capaz de mudar a relação entre cena e público. Percebe-se que as artes cênicas e performáticas contemporâneas desenvolveram vários procedimentos que ampliam aperformatividade do evento cênico, e isso repercute na noção de teatralidade. Assim, pretende-se compreender como a cenografia contemporânea é concebida como uma prática espacial relacional. Percebe-se que uma intensa investigação acerca dos diversos modos que definem as relações entre ação e recepção influi diretamente na criação da espacialidade teatral. Essa mudança de paradigma afeta a própria ideia de cenografia: esta se torna uma prática espacial que é praticada, atualmente, de modo a catalisar fluxos e codificar os corpos eos movimentos daqueles que se envolvem no evento cênico.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectTeatralidadept_BR
dc.subjectEspaço cênicopt_BR
dc.subjectParticipaçãopt_BR
dc.subjectNarrativas cenográficaspt_BR
dc.subjectCenografiapt_BR
dc.subject.otherTeatros Cenografia e cenariospt_BR
dc.titleCenografia: um outro modo de experimentar e de praticarpt_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tese_cristiano_cezarino_rodrigues.pdf73.1 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.