Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/BUOS-9BVGD7
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor1 | Nilson Tadeu Ramos Nunes | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Leise Kelli de Oliveira | pt_BR |
dc.creator | Daniela Augusto de Almeida | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2019-08-12T20:34:15Z | - |
dc.date.available | 2019-08-12T20:34:15Z | - |
dc.date.issued | 2012-06-25 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/BUOS-9BVGD7 | - |
dc.description.abstract | Nowadays logistics has been seen as a strategic tool in business, because of the similarity of products. It has to be an activity that can make the difference in the pursuit of customer satisfaction that has become more demanding in the products and services offered by organizations. Issues such as clientele availability, response speed, and cost reduction are considered essential to sustain a business. The logistics are responsible for delivering the right product at the right time, when the customer wants it. Therefore, the necessity of having a great transportable system that delivers the goods to other regions is fundamental. Due to the importance of logistics in this context, it had been seen the opportunity to study the transport system in Brazil in the waterway system, especially in Minas Gerais that although it´s been little explored, it has great potential, taking some of its river ports such as Iturama (Rio Grande), and Santa Vitória (Paranaíba), in Triângulo Mineiro, and Pirapora (São Francisco), offering options for the delivery of products for a wide region, and factors of economic growth to areas of high potential for agribusiness development like the North and Northwest. | pt_BR |
dc.description.resumo | Nos dias atuais a logística é vista como uma ferramenta estratégica nas empresas, pois, com a similaridade dos produtos, ela vem a ser uma atividade que pode criar a diferença na busca pela satisfação do cliente que se tornou mais exigente quanto aos produtos e serviços oferecidos pelas organizações. Questões como disponibilidade, velocidade de resposta e eliminação de custos são consideradas como essenciais para a sustentação de um negócio, sendo a logística responsável por entregar o produto certo e na hora certa em que o cliente deseja. Para tanto, torna-se necessário um ótimo sistema de transporte que disponibilize as mercadorias a outras regiões. Devido à importância da logística nesse contexto, vislumbrou-se a oportunidade de se estudar o sistema de transporte no Brasil em especial o sistema hidroviário de Minas Gerais que apesar de pouco explorado, possui grande potencial de crescimento, tendo em alguns dos seus portos fluviais como o de Iturama (rio Grande) e Santa Vitória (rio Paranaíba), no Triângulo Mineiro, e de Pirapora (São Francisco) opções para o escoamento da produção para uma vasta região e fator de crescimento econômico para áreas de grande potencial de desenvolvimento do agronegócio, como as regiões Norte e Noroeste. | pt_BR |
dc.language | Português | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Rio São Francisco | pt_BR |
dc.subject | Estado de Minas Gerais | pt_BR |
dc.subject | Hidrovia | pt_BR |
dc.subject.other | Hidrovias | pt_BR |
dc.subject.other | Logística | pt_BR |
dc.subject.other | Engenharia de transportes | pt_BR |
dc.title | O Rio São Francisco como alternativa de transporte para o estado de Minas Gerais | pt_BR |
dc.type | Monografias de Especialização | pt_BR |
Appears in Collections: | Especialização em Logística Estratégica e Sist. Transp. |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
vers_o_final___pdf.pdf | 472.51 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.