Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-9CQJDU
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Paulo Antonio Fonseca Machadopt_BR
dc.contributor.referee1Maria Laura Magalhaes Gomespt_BR
dc.creatorThalita Sampaio Luis Lupppt_BR
dc.date.accessioned2019-08-11T21:17:56Z-
dc.date.available2019-08-11T21:17:56Z-
dc.date.issued2012-06-06pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUOS-9CQJDU-
dc.description.abstractThis document analyses the bibliography used in the math classes of the Fundamental Teaching II stage of the Brazilian educational structure in terms of the presence or not of the Geometry subject, as much as the approach used for the specific topics contemplated in this subject.The studied didactic books contemplate works since the 70s until the 2000 decade, including both complete collections and partial ones, due to the difficulty of finding dated books for the oldest collections.Firstly, a brief study is performed of the Brazilian education laws aiming to contextualize the analysis to be further realized, contemplating also the changing of the duration of the Fundamental Teaching regime from 8-year period to 9-year period, which took place in 2006.Next, a discussion is performed of the technical approach of some works in contrast to the mainly didactical one of the others, frequently related to the date of publication of the item. The existence of differentiated activities in the later works, such as folding and manipulation tasks, and their impact in the learning process of the student are also commented.Finally, a reflection is presented on how other factors, such as the background of the teacher and the interest of student, might contribute to a deficiency in the learning process, even while using good quality books.pt_BR
dc.description.resumoEste trabalho analisa o material didático utilizado nas aulas de matemática do Ensino Fundamental II em termos da presença ou não do conteúdo de geometria, bem como da abordagem realizada dos tópicos específicos dentro deste conteúdo.O material didático estudado contempla obras desde a década de 70 até os anos 2000, utilizando tanto coleções completas quanto parciais, devido à dificuldade em se encontrar livros datados para as coleções mais antigas.Inicialmente, faz-se um breve estudo da legislação da educação brasileira no intuito de contextualizar a análise a ser realizada posteriormente, abordando, inclusive, a mudança do regime do Ensino Fundamental de 8 anos para 9 anos de duração, ocorrida em 2006.Em seguida, discute-se no trabalho a tendência tecnicista de algumas obras frente à posição predominantemente didática de outras, frequentemente vinculada à data de publicação do material. Disserta-se sobre a existência de atividades diferenciadas nas obras mais atuais, como dobraduras e exercícios de manipulação, e seu impacto no aprendizado do aluno.Por fim, reflete-se sobre como outros fatores que possam contribuir para a deficiência da aprendizagem do discente, mesmo durante a utilização de livros de boa qualidade, tais como o preparo do docente e o interesse do aluno.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectMatemática para professorespt_BR
dc.subject.otherMatemáticapt_BR
dc.titleAnálise de livros didáticos: geometria no ensino fundamentalpt_BR
dc.typeMonografias de Especializaçãopt_BR
Appears in Collections:Especialização em Matemática Para Professores

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
thalita_lupp_monografia.pdf4.27 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.