Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-9DSHLU
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Marcelo Ricardo Pereirapt_BR
dc.contributor.referee1Ana Maria Moraes Fontespt_BR
dc.contributor.referee2Raquel Martins de Assispt_BR
dc.creatorAndre Julio Costapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-12T05:05:33Z-
dc.date.available2019-08-12T05:05:33Z-
dc.date.issued2013-08-26pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUOS-9DSHLU-
dc.description.abstractThe psychoanalytic ideas have been occupying space in the educational circuit and in the educational processes of children. So it becomes necessary to understand the importance of psychoanalysis for the life of a pedagogue, and the training that is offered for this professional. The increasing numbers of research it as a proof showing that the field of psychoanalytic studies is increasingly sedimented within education. This sediment can be perceived when we detect psychoanalysis occupying spaces in the discussions of the field of teacher education and within their own curriculum of pedagogy in the form of disciplines. The idea of bringing psychoanalysis to train educators is not to propose that the teacher has the role of analyst strict sense, but rather to provide a device to interrogate the totalizing conceptions of education for the benefit of an intervention that favors uniqueness. We seek in the history of psychoanalysis identify how these were related to education, and with the training of teachers. Given the objective of understanding the integration of psychoanalysis courses in pedagogy, we analyze the disciplines, mandatory and optional, Psychoanalytic Education and three Brazilian public universities located in the Southeast. In addition to analyzing the entire program of courses, we interviewed the teachers responsible for such. The interviews sought to understand the disciplines and their development, but also the trajectory of teachers, space and resistance of psychoanalysis within faculties of education, beyond the perception that teachers have about their students. Analyses of the data show that the disciplines of psychoanalysis are very concerned to show what is not within his authority, what psychoanalysis does not, being too marked by conceptual discussions, especially on children, but with few implications of the place that teacher occupies in teaching and learning. Psychoanalysis is called to be part of the curriculum of pedagogy from his contributions on the formation of children and respect the teacher with your own personal design, while the second has a greater relevance to the training and teaching practice. So, as a proposal for pedagogy courses bring the discussions of the clinical method as one of the possibilities to work within the psychoanalytic theories of teacher education.pt_BR
dc.description.resumoAs ideias psicanalíticas vêm ocupando espaço no âmbito educacional e nos processos educativos das crianças. Assim, torna-se necessário entender a importância da psicanálise para a vida do pedagogo, e a formação que é oferecida para este profissional. Os números crescentes de pesquisas vêm se mostrando como uma prova de que o campo dos estudos psicanalíticos está cada vez mais sedimentado dentro da educação. Esta sedimentação pode ser percebida quando detectamos que a psicanálise está ocupando espaço nas discussões do campo da formação de professores e dentro do próprio currículo dos cursos de pedagogia em forma de disciplinas. A ideia de se levar a psicanálise para a formação de pedagogos não é propor que o educador tenha a função de analista stricto sensu, mas sim oferecer um dispositivo para interrogar as concepções totalizantes de educar em benefício de uma intervenção que privilegie a singularidade. Buscamos, na história da psicanálise, identificar como se deu a relação com a educação e também com a formação de professores. Diante do objetivo de compreender a inserção da psicanálise nos cursos de pedagogia, analisamos as disciplinas, obrigatórias e optativas, de Psicanálise e Educação de três universidades públicas brasileiras localizadas na região Sudeste. Além de analisar todo o programa das disciplinas, entrevistamos os professores responsáveis por elas. As entrevistas procuraram compreender as disciplinas e sua elaboração, mas também a trajetória dos professores, os espaços e resistências da Psicanálise dentro das faculdades de educação e ainda a percepção que os professores tinham a respeito de seus alunos. As análises dos dados mostram que as disciplinas de psicanálise estão muito preocupadas em mostrar aquilo que não é de sua alçada, aquilo que a psicanálise não faz, sendo demasiadamente marcadas por discussões conceituais, principalmente sobre a infância. Porém, apresentam poucas implicações do lugar que o professor ocupa no ensino e na aprendizagem. A psicanálise é convocada a fazer parte do currículo de pedagogia a partir de suas contribuições a respeito da constituição infantil e da relação do pedagogo com seu próprio projeto pessoal, sendo que o segundo tem uma maior relevância para a formação e a prática docente. Então, como uma proposta para os cursos de pedagogia, trazemos as discussões do método clínico como uma das possibilidades para se trabalhar as teorias psicanalíticas dentro da formação de professores.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectFormação de professorespt_BR
dc.subjectPsicanálisept_BR
dc.subjectEducaçãopt_BR
dc.subjectPedagogiapt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherPsicanálisept_BR
dc.subject.otherProfessores  Formação  pt_BR
dc.subject.otherPsicologia educacional  pt_BR
dc.titleA psicanálise em cursos de pedagogiapt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
a_psican_lise_em_cursos_de_pedagogia___andr__j_lio_costa.pdf963.22 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.