Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-9KRFXV
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Rogerio Antonio Lopespt_BR
dc.contributor.referee1Miguel Angel de Barrenecheapt_BR
dc.contributor.referee2Olimpio Jose Pimenta Netopt_BR
dc.creatorRivaldo Mangueira Maciel Juniorpt_BR
dc.date.accessioned2019-08-12T18:39:02Z-
dc.date.available2019-08-12T18:39:02Z-
dc.date.issued2014-02-21pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUOS-9KRFXV-
dc.description.abstractThis paper investigates the issue of education, associating it with the idea of training the young Nietzsche's works, especially in Third Untimely Meditations entitled Schopenhauer as Educator. Therefore, it is adopted as a common thread the Nietzschean ideal of a philosophical practice and teaching geared for life, as well as the role of an exemplary figure of man and educator, as Nietzsche saw the time Schopenhauer. From the third Untimely Meditations, it is interested in showing how Nietzsche - within the context that it was so peculiar critic of modern culture - understands and develops the concept of formation (Bildung) of individuals, how the philosopher relates to the ideal of excellence (perfectionism), reinforcing, above all, the strategic role of philosophy and exemplary of the superior men in all that refers to the intellectual and moral education of individuals.pt_BR
dc.description.resumoO presente trabalho investiga o tema da educação, associando-o à ideia de formação nas obras do jovem Nietzsche, em especial na terceira Consideração Extemporânea, intitulada Schopenhauer como educador. Para tanto, adota-se como fio condutor o ideal nietzscheano de uma prática filosófica e um ensino voltados para a vida, assim como o papel de uma figura exemplar de homem e de educador, tal como Nietzsche enxergava à época em Schopenhauer. A partir da terceira Extemporânea, interessa mostrar como Nietzsche - dentro do âmbito que lhe foi tão peculiar de crítico da cultura moderna - entende e desenvolve o conceito de formação (Bildung) dos indivíduos, a forma como o filósofo relaciona-se com o ideal de excelência (perfeccionismo), reforçando, acima de tudo, a função estratégica da filosofia e da exemplaridade dos homens superiores em tudo o que se refere à educação intelectual e moral dos indivíduos.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectFilosofiapt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherFilosofiapt_BR
dc.subject.otherNietzsche, Friedrich Wilhelm, 1844-1900pt_BR
dc.titleFormação para a vida: filosofia e educação a partir da terceira consideração extemporânea de Nietzschept_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
disserta__o_rivaldo_mangueira_maciel_j_nior.pdf2.08 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.