Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-9KYQ4N
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Conceicao Linda de Francapt_BR
dc.contributor.referee1Kleumanery de Melo Barbosapt_BR
dc.creatorMargareth de Assis Ferreira Silvapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-10T07:37:31Z-
dc.date.available2019-08-10T07:37:31Z-
dc.date.issued2013-12-14pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUOS-9KYQ4N-
dc.description.abstractThis study addressed the question of teaching Visual Arts in Early Childhood Education to the children of the first and second period, with the age range between 4 and 5 years old, at the Municipal School Nico Andrade established in the municipality of Itabira/MG. Bearing presupposes the analysis of the said Rules school and as a method of data collection fieldwork, whose collection instrument was a semi - structured interview conference held with some of the older teachers, especially those who worked previously with Early Childhood Education, which could inform how education was taught in the old Municipal Art School Nico Andrade. The research continued with the implementation of a structured school teachers to the classes of current Early Childhood Education and with the observation in some classrooms, in order to examine how it is being processed teaching art to students and how this knowledge area is treated by questionnaire child. The studies were based on the works of BARBOSA (2010; 2012), FERREIRA (2012), IAVELBERG (2003), among others, as well as the guidelines of the National Curriculum Parameters of art that were the guiding principles of this study, which is still supported, the orientations of Curriculum Early Childhood Education and the Law of Guidelines and Bases of National Education.pt_BR
dc.description.resumoEste estudo tratou da questão do ensino de Artes Visuais na Educação Infantil às crianças do primeiro e do segundo período, com a faixa etária entre 4 e 5 anos de idade, na Escola Municipal Nico Andrade, estabelecida no município de Itabira/MG. Tendo-se como pressuposto a análise do Regimento da escola citada e como método de coleta de dados a pesquisa de campo, cujo instrumento de coleta foi a uma entrevista semi-estruturada coletiva, realizada com alguns dos professores mais antigos, principalmente os que trabalhavam anteriormente com Educação Infantil, que puderam informar como era ministrado o ensino de Arte antigamente na Escola Municipal Nico Andrade. A pesquisa prosseguiu com a aplicação de um questionário estruturado aos professores regentes das turmas de Educação Infantil atuais e com a observação em algumas salas, no intuito de analisar como está sendo processado o ensino de Arte aos alunos e como tal área de conhecimento é tratada pela criança. Os estudos tiveram como referência as obras de BARBOSA (2010; 2012), FERREIRA (2012), IAVELBERG (2003), dentre outros autores, assim como as diretrizes dos Parâmetros Curriculares Nacionais de Arte que foram os eixos norteadores deste estudo, que se apoiou ainda, nas orientações do Referencial Curricular de Educação Infantil e na Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectArtes visuaispt_BR
dc.subjectEducação infantilpt_BR
dc.subjectÁrea de conhecimentopt_BR
dc.subject.otherArtespt_BR
dc.titleO ensino de Artes Visuais na educação infantil da Escola Municipal Nico Andradept_BR
dc.typeMonografias de Especializaçãopt_BR
Appears in Collections:Especialização em Ensino de Artes Visuais e Tecnologias Contemporâneas

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
margareth_assis_ferreira_silva.pdf8.5 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.