Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-9LUQGH
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Sergio Dias Cirinopt_BR
dc.contributor.advisor-co1David B. Bakerpt_BR
dc.contributor.referee1Bernardo Jefferson de Oliveirapt_BR
dc.contributor.referee2Regina Helena de Freitas Campospt_BR
dc.contributor.referee3Francisco Teixeira Portugalpt_BR
dc.contributor.referee4Cathy Fayept_BR
dc.creatorRodrigo Lopes Mirandapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-13T18:49:55Z-
dc.date.available2019-08-13T18:49:55Z-
dc.date.issued2014-03-25pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUOS-9LUQGH-
dc.description.abstractThis dissertation aims to describe and analyze the laboratory of psychology at the Belo Horizonte Teachers College during the time it was in operation, 1929 to 1946, using both primary print and photographic documents. Analyses indicate that several people attended this lab, such as politicians, European psychologists and students. The laboratory held 60 different devices, including brass and glass pieces as well as psychological tests. Our results have pointed out that this lab was an important tool for teaching and researching in psychology, as it was prominent in the development of psychological studies that contributedto the training of public elementary school teachers. This practical training enabled the learning of psychological knowledge about the school, the Brazilian childhood and the elementary school teacher. We conclude that the laboratory of psychology at the Belo Horizonte Teachers College contributed to the organization and circulation of psychology in the first decades of the 20th century in Brazil.pt_BR
dc.description.resumoO objetivo deste trabalho é descrever e analisar o laboratório de psicologia da Escola de Aperfeiçoamento de Professores de Belo Horizonte. A temporalidade estudada coincide com seu funcionamento - 1929 a 1946 e nossas fontes foram textuais e iconográficas. Nolaboratório, circularam diferentes sujeitos, tais como políticos mineiros, especialistas europeus e estudantes-professoras da Escola de Aperfeiçoamento. O laboratório estava equipado com cerca de 60 instrumentos diferentes, dentre aparatos de bronze e vidro, bem como, de testes psicológicos. Os resultados indicam que o laboratório foi uma ferramenta importante no ensino e na pesquisa em psicologia, permitindo a realização de estudos psicológicos que contribuíram para a formação prática das estudantes-professoras. Essa formação prática possibilitou a aprendizagem de conhecimentos psicológicos sobre a escola, a infância brasileira e a professora primária. Concluímos que o laboratório de psicologia da Escola de Aperfeiçoamento de Professores de Belo Horizonte contribuiu para a organização e a circulação da psicologia, nas primeiras décadas do século XX, no Brasil.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectHistória da psicologiapt_BR
dc.subjectInstrumentos de laboratóriopt_BR
dc.subjectHistória da formação de professorespt_BR
dc.subjectEscola de aperfeiçoamento de Professores de Belo Horizontept_BR
dc.subjectLaboratório de psicologia experimentalpt_BR
dc.subject.otherEducação  Historia  Minas Geraispt_BR
dc.subject.otherProfessores  Formaçãopt_BR
dc.subject.otherPsicologia Históriapt_BR
dc.titleO Laboratório de Psicologia da Escola de Aperfeiçoamento de Professores de Belo Horizonte: diálogos entre Psicologia e Educação (1929-1946)pt_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tese_rodrigomiranda.pdf35.72 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.