Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-9MHGDB
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Ricardo Silveira Martinspt_BR
dc.contributor.referee1Noel Torres Juniorpt_BR
dc.contributor.referee2Guilherme Silveira Martinspt_BR
dc.creatorRoberta de Cássia Macedopt_BR
dc.date.accessioned2019-08-10T11:42:33Z-
dc.date.available2019-08-10T11:42:33Z-
dc.date.issued2014-04-30pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUOS-9MHGDB-
dc.description.abstractThe aim of this study was to verify whether the companies that rely on their customers and suppliers (vertical relationships) also rely on their competitors (horizontal relationships). Thus, the main concern was to understand whether firms rely on customers, suppliers and competitors as a matter of strategic or a natural practice of collaborative company culture. The theoretical framework that anchored this study was the relational view, the theory of networks and social capital, passing by the concepts of logistics, supply chain, and the construct of trust as a basic framework for understanding the relationships. The methodological procedures, the empirical field study were the APLs furniture located in Arapongas, Mirassol, Ubá and Bento Gonçalves. The data were collected from questionnaires. The statistical technique used was multiple regression analysis. The trust construct was analyzed in the dimensions of benevolence and commitment. The results showed that companies that rely on their customers in benevolence dimension also trust their competitors. Therefore, we can say that confidently as integrative element of collaborative culture is present in both vertical and horizontal relationships when there is trust in customers.pt_BR
dc.description.resumoO objetivo geral deste estudo foi atestar se as empresas que confiam em seus clientes e fornecedores (relacionamentos verticais) também confiam em seus concorrentes (relacionamentos horizontais). Dessa forma, a preocupação central estava em compreender se as empresas confiam nos clientes, fornecedores e concorrentes por uma questão da estratégica ou por uma prática natural da cultura colaborativa da empresa. O referencial teórico que ancorou este estudo foi a visão relacional, a teoria das redes e o capital social, perpassando pelos conceitos da logística, cadeia de suprimentos, tendo o construto confiança como referencial básico para compreender os relacionamentos. Nos procedimentos metodológicos, o campo empírico estudado foram os APLs de móveis localizados em Arapongas, Mirassol, Ubá e Bento Gonçalves. Os dados foram coletados a partir de questionários. A técnica estatística utilizada foi a análise de regressão múltipla. O construto confiança foi analisado nas dimensões de benevolência e comprometimento. Os resultados demonstraram que as empresas que confiam em seus clientes na dimensão benevolência também confiam em seus concorrentes. Assim sendo, é possível afirmar que a confiança, como elemento integrativo da cultura colaborativa está presente nas relações verticais e horizontais quando há a confiança nos clientes.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectConfiançapt_BR
dc.subjectColaboraçãopt_BR
dc.subjectCadeia de suprimentopt_BR
dc.subject.otherLogística empresarialpt_BR
dc.subject.otherAdministraçãopt_BR
dc.titleConfiança nos relacionamentos interorganizacionais: mais do que uma simples questão de estratégia comercialpt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
disserta__o_roberta_de_c_ssia_macedo___vers_o_final__2_.pdf1.91 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.