Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-9PQG2G
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Angela Maria Resende Vorcaropt_BR
dc.contributor.referee1Tania Aparecida Ferreirapt_BR
dc.contributor.referee2Mônica Maria Farid Rahmept_BR
dc.creatorVanessa Gama Pozzatopt_BR
dc.date.accessioned2019-08-14T21:10:41Z-
dc.date.available2019-08-14T21:10:41Z-
dc.date.issued2014-03-26pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUOS-9PQG2G-
dc.description.abstractThe dissertation proposes to investigate infantile psychosis and autism from the standpoint of Jacques Lacans theorization. We begin our inquiry trailing the path opened by psychiatry in its attempt to delineate the clinical profiles of both infantile psychosis and autism, establishing a separation between them, which has occurred throughout the development of this field of knowledge. Afterwards, we try to answer the same question in relation to psychoanalysis, still grounding our research in Jacques Lacans theory. We extract from his work clinical cases descriptions as well as some appointments regarding the issue in question, attempting to perceive how Lacan initially understood the functioning of psychosis, distinguishing it from neuroses, in order to properly grasp the concept of psychosis and its evolution in the course of the Lacanian teaching. Thereafter, we single out the references made by author concerning autism and infantile psychosis, which are constant in his comments on some clinical cases and in various other works. Subsequently, we approach some major concepts in Lacans body of work, without which we could not understand the arguments drawn by authors of Lacanian persuasion who present distinctions and approximations between infantile psychosis and autism. The gathering of remarks made by Jean-Claude Maleval, Angela Vorcaro, Colette Soler, Angélica Bastos, Ana Beatriz Freire, Eric Laurent, Flávia Azevedo e Alfredo Jerusalinsky, amongst others who have treated the subject at hand, brought forth the difficulties faced by each one of them. Consequently, at the end of our research we came across a conclusion that does not intend to be definitive, but rather aims to instigate the reader to reflect more profoundly on the theme of this research.pt_BR
dc.description.resumoA dissertação se propõe a pesquisar sobre o autismo e a psicose de crianças a partir da argumentação teórica de Jacques Lacan. Iniciamos nossa pesquisa percorrendo o trajeto feito pela psiquiatria para denominar os quadros de psicose e de autismo em crianças, demarcando uma separação entre os dois quadros, que ocorreu paulatinamente durante o desenvolvimento desse campo de saber. Em seguida, buscamos responder a mesma pergunta em relação à psicanálise, sempre nos pautando na teoria de Jacques Lacan. Pesquisamos em sua obra a descrição de casos clínicos e menções feitas ao tema, com o objetivo de verificar como Lacan compreendeu, primeiramente, o mecanismo de funcionamento da psicose, distinguindo-o da neurose, a fim de estabelecermos os conceitos próprios da psicose e sua evolução no ensino lacaniano. Após esse percurso, delimitamos as referências feitas pelo autor ao autismo e à psicose em crianças, constantes em seus comentários sobre alguns casos clínicos e em outros trabalhos no decorrer de sua obra. Em seguida, abordamos alguns conceitos importantes na obra de Lacan, imprescindíveis para compreendermos os argumentos de autores lacanianos que apresentam distinções e aproximações entre os quadros de autismo e de psicose em crianças. A coletânea das observações de Jean-Claude Maleval, Angela Vorcaro, Colette Soler, Angélica Bastos, Ana Beatriz Freire, Eric Laurent, Flávia Azevedo e Alfredo Jerusalinsky, dentre outros que se aproximaram sobremaneira desse objeto de estudo, evidenciou as dificuldades com que cada um desses autores se deparou. Dificuldades estas que fizeram com que, ao final, nos deparássemos com uma conclusão que não tem o intuito de ser definitiva, mas, sim, de instigar o leitor a se debruçar sobre o tema em estudo, a fim de aprofundá-lo e refletir sobre ele.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectAutismospt_BR
dc.subjectExclusãopt_BR
dc.subjectPsicanálisept_BR
dc.subjectLinguagempt_BR
dc.subjectSujeitopt_BR
dc.subjectForaclusãopt_BR
dc.subjectPsicose da criançapt_BR
dc.subject.otherPsicosespt_BR
dc.subject.otherPsicanálisept_BR
dc.subject.otherLinguagempt_BR
dc.subject.otherAutismopt_BR
dc.subject.otherPsicologiapt_BR
dc.titleAs incidências do ensino de Lacan na compreensão da psicose e do autismo em criançaspt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
disserta__o_vanessa.pdf1.39 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.