Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-9Q6F4F
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Anezia Moreira Faria Madeirapt_BR
dc.contributor.referee1Lenice de Castro M Villelapt_BR
dc.creatorAdelaide Dias de Oliveirapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-10T20:10:35Z-
dc.date.available2019-08-10T20:10:35Z-
dc.date.issued2014-05-09pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUOS-9Q6F4F-
dc.description.abstractThe humanization in healthcare turns to concrete practices engaged in the production of health and production of subject, so that better serve the user in line with better working conditions and participation of the different subjects involved in the production process. In this sense, the permanent education can be considered a tool to be exploited by healthcare institutions, aiming to improve the work process in the health unit, in turn, improve the quality of attention to users seeking the service. Thus, this work aims to perform, by means of a proposal for intervention, the permanent education in service focusing on humanizing in basic unit of Health José Gordian, municipality of Rio Espera, Minas Gerais. To give theoretical support to the proposal was carried out initially about the bibliographic survey themes Humanization in healthcare services and permanent Education in the databases Lilacs and Bireme Virtual Health Library (VHL). In addition, programmes have been consulted by the Ministry of health that deals with the subject. The proposed intervention will be held through three workshops, in which will be worked the humanizing the health service with readings of texts, discussions in groups, plenary and participation of speaker. The material built in the workshops will be organized in the form of Protocol, which will be fulfilled by professionals working in the UBS José Gordian.pt_BR
dc.description.resumoA humanização em saúde volta-se para as práticas concretas comprometidas com a produção de saúde e capacitação de sujeitos, de tal modo que atender melhor o usuário se dá em sintonia com melhores condições de trabalho e de participação dos diferentes sujeitos implicados no processo de produção de saúde. Neste sentido, a educação permanente pode ser considerada uma ferramenta a ser explorada pelas instituições de saúde, com o intuito de melhorar o processo de trabalho na unidade de saúde, por sua vez melhorar a qualidade de atenção aos usuários que procuram o serviço. Sendo assim, este trabalho tem como objetivo realizar, por meio de uma proposta de intervenção, a educação permanente em serviço enfocando o tema humanização na Unidade Básica de Saúde José Gordiano, município de Rio Espera, Minas Gerais. Para dar sustentação teórica à proposta foi realizado inicialmente levantamento bibliográfico acerca dos temas Humanização nos Serviços de Saúde e Educação Permanente, nos bancos de dados Lilacs e Bireme da Biblioteca Virtual em Saúde (BVS). Além disso, foram consultados programas do Ministério da Saúde que trata do assunto. A proposta de intervenção será realizada por meio de três oficinas, nas quais será trabalhado o tema humanização no serviço de saúde com leituras de textos, discussões em grupos, plenárias e participação de palestrante. O material construído nas oficinas será organizado na forma de protocolo, o qual será cumprido pelos profissionais que atuam na UBS José Gordiano.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectAtenção primáriapt_BR
dc.subjectHumanizaçãopt_BR
dc.subjectEducação permanentept_BR
dc.subject.otherEducação em enfermagempt_BR
dc.subject.otherCapacitação profissionalpt_BR
dc.titleHumanização na Unidade Básica de Saúde José Gordiano, Rio Espera, Minas Gerais: proposta de intervençãopt_BR
dc.typeMonografias de Especializaçãopt_BR
Appears in Collections:Especialização em Form. Ped. Ed. Prof. Área Saúde: enf EAD

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tcc__adelaide_p_s_banca.pdf275.47 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.