Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-9RVFC9
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Rodrigo Antonio de Paiva Duartept_BR
dc.contributor.referee1Verlaine Freitaspt_BR
dc.contributor.referee2Virginia de Araujo Figueiredopt_BR
dc.contributor.referee3Bruno Almeida Guimarãespt_BR
dc.contributor.referee4Pedro Sussekind Viveiros de Castropt_BR
dc.creatorDebora Pazetto Ferreirapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-14T11:29:36Z-
dc.date.available2019-08-14T11:29:36Z-
dc.date.issued2014-11-21pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUOS-9RVFC9-
dc.description.abstractIn the last century, many new forms of what may be designated by the term "art" were presented, and so the concept became relative and problematic. Until the nineteenth century, the materials and the traditional ways of representation worked as parameters that announced something as a work of art. The enlargement of these configurations and the rejection of the main patterns of traditional art are historical events that naturally lead to questions such as: what is there in common between this diversity of data that enables them to still be grouped under the name of "art"? Can we find a definition of art? To what do we refer when using this word? Moreover, facing the proliferation of the museums, markets of art, critics and curators: does what we mean by art match with the set of historically and institutionally recognized works of art? We will defend the thesis that "art" is a word that circumscribes two related but different concepts. One is more restricted, because it addresses art as the works of art, circumscribed in the history of art, made by artists and usually found in artistic institutions; the other one is broader because it conceives art as a set of innovative or creative acts present in any human culture. Philosophers generally develop their theories addressing one of the two concepts. We will interpret the theory of Arthur Danto as an example of philosophy of art that seeks to define the restrict concept of art. Then, we will interpret the philosophy of Flusser as an example of theory about the broad concept of art. Our thesis, however, is mostly about this double possibility and the way each of them conceive the role of arte in society.pt_BR
dc.description.resumoNo último século foram apresentadas tantas formas inovadoras do que pode ser designado pelo termo arte, que esse conceito se tornou relativo e problemático. Até o século XIX, os materiais e modos de representação tradicionais operavam como indicadores que anunciavam algo como uma obra de arte. O alargamento dessas configurações e o abandono dos principais padrões da arte tradicional são acontecimentos históricos, que conduzem naturalmente a questões como: o que há em comum entre essa diversidade de dados para que ainda possam ser agrupados sob o nome arte? É possível encontrar uma definição para a arte? A que nos referimos quando utilizamos essa palavra? Mais ainda, diante do mercado de investimentos em arte e da proliferação de museus, críticos e curadores: o que entendemos por "arte" se resume ao conjunto de obras de arte reconhecidas historicamente e institucionalmente como tal? Defenderemos a tese de que arte é uma palavra que circunscreve dois conceitos relacionados, porém distintos. Um é mais restrito, pois trata da arte como obra de arte, circunscrita na história da arte, feita por artistas e na maioria das vezes localizada em instituições artísticas; o outro é mais amplo, pois concebe a arte como o conjunto de atos criadores ou inovadores presentes em qualquer cultura humana. Os filósofos em geral desenvolvem suas teorias tendo em vista um dos dois conceitos. Interpretaremos a teoria de Arthur Danto como um exemplo de filosofia da arte que busca definir o conceito restrito de arte. A seguir, interpretaremos a filosofia de Vilém Flusser como exemplo de um pensamento sobre o conceito amplo de arte. Essa tese, porém, é sobretudo a respeito dessa dupla possibilidade e do modo como cada uma delas concebe o papel da arte na sociedade.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectFilosofiapt_BR
dc.subjectArtept_BR
dc.subject.otherFilosofiapt_BR
dc.subject.otherArtept_BR
dc.subject.otherFlusser, Vilém, 1920-1991pt_BR
dc.subject.otherDanto, Arthur Coleman, 1924-pt_BR
dc.titleInvestigações acerca do conceito de artept_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tese_final_com_ficha.pdf1.68 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.