Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/BUOS-9TLH3C
Type: | Tese de Doutorado |
Title: | Razão em transe: o barroco e o cinema de Glauber Rocha |
Authors: | Rodrigo Cassio Oliveira |
First Advisor: | Rodrigo Antonio de Paiva Duarte |
First Referee: | Virginia de Araujo Figueiredo |
Second Referee: | Rita de Cássia Miranda Diogo |
Third Referee: | Rubens Luis Ribeiro Machado Júnior |
metadata.dc.contributor.referee4: | Cintia Vieira da Silva |
Abstract: | Glauber Rocha foi considerado o autor de um cinema barroco logo após a realização do filme Terra em Transe (1967). Este trabalho discute os possíveis sentidos dessa classificação no âmbito da estética e da filosofia da arte. Para tanto, analisamos teorias do barroco produzidas por autores do século XX, ressaltando as suas contribuições para o estudo das imagens e do cinema. A relação entre barroco, classicismo e modernidade; a hipótese do realismo cinematográfico; o posicionamento subjetivo na experiência com o filme; a crítica da indústria cultural e o empenho para afirmar a identidade brasileira e latino-americana são os temas envolvidos nas intervenções glauberianas. A pesquisa considera os filmes de Glauber Rocha, mas também os seus livros, ensaios, textos e entrevistas. Nesse sentido, destaca-se a comparação de Eztetyka da Fome, de 1965, e Eztetyka do Sonho, de 1971, como dois manifestos mediados pela realização de Terra em Transe, cujas diferenças indicam a particular apropriação da estética barroca por Glauber Rocha. Essa orientação marcou o seu dissenso com certa crítica francesa de esquerda pós- 1968, refletida na passagem de Jean-Luc Godard pelo Grupo Dziga Vertov. Naquele contexto, segundo Glauber, a renúncia do espetáculo significava a destruição do cinema. |
Abstract: | After Terra em Transe (1967), Glauber Rocha was considered the author of a baroque cinema. This work discusses the possible meanings of that classification in aesthetics and philosophy of art. To this end, we analyze baroque theories produced by 20th century authors, highlighting their contributions to the study of images and film. The relationship between baroque, classicism and modernity; the hypothesis of cinematic realism; the subjective positioning on the experience with the movie; the critique of cultural industry and an effort to affirm Brazilian and Latin American identities are the topics involved in Rochas interventions. This research considers Glauber Rochas movies, but also his books, essays, texts and interviews. In this sense, we emphasize the comparison of Eztetyka da Fome (1965) and Eztetyka do Sonho (1971) as two political statements mediated by Terra em Transe, whose differences indicate the particular appropriation of baroque aesthetic by Glauber Rocha. This orientation marked his dissent with certain post-1968 left-wing criticism in France, reflected in Jean-Luc Godards affiliation with the Dziga Vertov Group. In that context, for Rocha, the rejection of spectacle meant the destruction of cinema. |
Subject: | Cinema brasileiro Arte barroca Cinema novo Filosofia |
language: | Português |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
Rights: | Acesso Aberto |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/BUOS-9TLH3C |
Issue Date: | 17-Oct-2014 |
Appears in Collections: | Teses de Doutorado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
rodrigo_c_ssio_oliveira___tese_para_dep_sito.pdf | 18.74 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.