Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-9Z2JGE
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Paulo Henrique Dias Menezespt_BR
dc.creatorNatália Ferreira Vidalpt_BR
dc.date.accessioned2019-08-14T11:15:25Z-
dc.date.available2019-08-14T11:15:25Z-
dc.date.issued2014-12-06pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUOS-9Z2JGE-
dc.description.abstractIn this study we verified the role of simulations as an alternative to conventional laboratories in teaching physics in an attempt to meet the need of experimentation in this discipline performing two activities - one in the virtual lab and the other in the real lab - to investigate the extent to which the virtual lab can replace the actual laboratory in an attempt to minimize the problem of necessity and lack of experimentation in physics teaching. Two semi-structured scripts - about circuits in series and in parallel - have been proposed to the students of the third year of high school for a military public school, they made observations on these circuits, an investigative perspective, aiming to realize the main similarities and differences between them and arrive at a mathematical relationship that would describe them as from the first law of ohm. The observations and conclusions of the students were recorded in the report, which along with observations and records of the teacher researcher served as a source of data for analysis. Our results suggest a reflection on the most appropriate way of using the school laboratory in physics education from the possibility of integrating traditional practice activities with virtual simulations.pt_BR
dc.description.resumoNeste trabalho verificamos o papel das simulações como alternativa aos laboratórios convencionais no ensino de física na tentativa de suprir a necessidade da experimentação nesta disciplina realizando duas atividades uma no laboratório virtual e outra no laboratório real para investigar até que ponto o laboratório virtual pode substituir o laboratório real na tentativa de minimizar o problema da necessidade e ausência da experimentação no ensino de física. Dois roteiros semiestruturados sobre circuitos em série e em paralelo foram propostos aos alunos do terceiro ano do ensino médio de uma escola pública militar, para que eles fizessem observações sobre esses circuitos, numa perspectiva investigativa, com o objetivo de perceber as principais semelhanças e diferenças entre eles e chegar numa relação matemática que pudesse descrevê-los a partir da primeira lei de ohm. As observações e conclusões dos alunos foram registradas em relatório, que juntamente com as observações e registros da professora pesquisadora serviram de fonte de dados para análise realizada. Nossos resultados sugerem uma reflexão sobre a maneira mais adequada do uso do laboratório escolar no ensino de física a partir da possibilidade de articular atividades práticas tradicionais com simulações virtuais.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectAtividades experimentaispt_BR
dc.subjectSimulações virtuaispt_BR
dc.subjectEnsino de físicapt_BR
dc.subject.otherTecnologia educacionalpt_BR
dc.subject.otherFísica (Segundo grau) Estudo e ensino  pt_BR
dc.subject.otherEnsino Meios auxiliarespt_BR
dc.titleO uso das tecnologias computacionais aliadas à prática de ensino de eletrodinâmica para alunos do 3º ano do ensino médiopt_BR
dc.typeMonografias de Especializaçãopt_BR
Appears in Collections:Especialização em Ensino de Ciências por Investigação EAD

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
monografia_natalia_vidal.pdf454.69 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.