Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-A44P4J
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Rodrigo Ribeiropt_BR
dc.contributor.referee1Ana Carolina Vimieiro Gomespt_BR
dc.contributor.referee2Raoni Guerra Lucas Rajaopt_BR
dc.creatorSaulo Costa Val de Godoipt_BR
dc.date.accessioned2019-08-11T12:35:22Z-
dc.date.available2019-08-11T12:35:22Z-
dc.date.issued2015-06-30pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUOS-A44P4J-
dc.description.abstractThis research aims to examine the link between design and production through the interaction between two practices: the operational and design practices. By "operational practice", we refer to the ability to operate, supervise and maintain technological systems. By "design practice", we refer to the ability to design such systems. Both are distinct and important for the production process, although they have very different status and visibility. The design practice tends to be recognized and valued; operational practice tends to be invisible and deprecated when confronted with the design practice. The meeting between the two occurs on the day by day of production in industrial plants, when users - operators - must deal with technological artifacts that are developed by designers for them to operate. When the unexpected happens and machines and technologies do not work as expected, a conflict between the representatives of both practices can occur. The conflict can even be enhanced if the process of creating these artifacts occurred in a "downward" (DUARTE, 2000) way, meaning that there was no integration between users and designers: only a monopoly of designers during the decision-making process (GARRIGOU, 1995). The case we analyzed brings this contrast: first, an industrial technology, built by the "downward" way, presents a malfunction that brings the need to be redesigned. The failure produces, forcibly, a cultural change that gives visibility to operational practice. As a result, a new strategy is adopted for the redesign: to integrate users and designers and encourage discussions and negotiations on the technical aspects of the new technology, in a process called "participatory design" (GARRIGOU, 1995; DANIELLOU, 2005; LIMA, 2014). This research intends to narrate this case study and analyze its implications: how was it possible, in the case studied, to unite actors - operators and designers - with different perspectives and perceptions and design a technology that included collaborations from both? How could an industrial accident generate a cultural change within a company? Which social structures underlie the relationship between operational and design practices? How to deal with a scenario in which representatives of different practices differ technically? In short, this paper aims to analyze the interaction between operators and designers through the contrast between two different methods of design: the downward and participatory.pt_BR
dc.description.resumoA presente pesquisa pretende analisar a ligação entre projeto e produção através da interação entre duas práticas: a prática operacional e a prática projetual. Por prática operacional, nos referimos à habilidade de operar, supervisionar e manter sistemas tecnológicos. Por prática projetual, nos referimos à habilidade de projetar tais sistemas. Ambas são distintas e importantes para o processo produtivo, embora possuam status e visibilidade muito diferentes. A prática projetual tende a ser reconhecia e valorizada; a prática operacional tende a ser invisível e preterida em relação à primeira. O encontro entre ambas ocorre no dia a dia da produção em plantas industriais, no momento em que os usuários operadores precisam lidar com artefatos tecnológicos que são projetados pelos projetistas para eles operarem. Quando o inesperado acontece e máquinas e tecnologias não funcionam como previsto, um conflito entre os representantes de ambas as práticas pode ocorrer. O conflito pode ainda ser intensificado se o processo de criação desses artefatos tiver ocorrido de forma descendente (DUARTE, 2000), ou seja: sem uma integração entre usuários e projetistas, havendo apenas um monopólio dos projetistas na tomada de decisões (GARRIGOU, 1995). O caso que analisamos traz justamente esse contraste: inicialmente, uma tecnologia industrial, construída de forma descendente, apresenta uma falha em seu funcionamento que provoca a necessidade de reprojetá-la. A falha produz, forçadamente, uma mudança de concepção que dá visibilidade à prática operacional. Em função disso, uma nova estratégia é adotada para o reprojeto: integrar usuários e projetistas e propiciar discussões e negociações sobre os aspectos técnicos da nova tecnologia, em um processo denominado de design participativo (GARRIGOU, 1995; DANIELLOU, 2005; LIMA, 2014). Este trabalho pretende narrar esse estudo de caso e analisar suas implicações: como foi possível, no caso estudado, unir atores operadores e projetistas com perspectivas e percepções diferentes e projetar uma tecnologia que incluísse as colaborações de ambos? Como um acidente industrial pôde gerar uma mudança cultural dentro de uma empresa? Que estruturas sociais perpassam a questão da relação entre a prática operacional e projetual? Como atuar em um cenário no qual representantes de diferentes práticas divergem tecnicamente? Em suma, este trabalho pretende analisar a interação entre operadores e projetistas através do contraste entre dois métodos distintos de projetar: o descendente e o participativo.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectErgonomia francesapt_BR
dc.subjectPráticapt_BR
dc.subjectDeterminismo tecnológicopt_BR
dc.subjectDesign participativopt_BR
dc.subject.otherEngenharia de produçãopt_BR
dc.titleUsuários e projetistas: prática, experiência e percepçãopt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
disserta__o_saulo_godoi_final.pdf5.35 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.