Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-APDMGA
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Maria Angelica Melendi de Biasizzopt_BR
dc.contributor.referee1Marcos Cesar de Senna Hillpt_BR
dc.contributor.referee2Sebastiao Brandao Miguelpt_BR
dc.contributor.referee3Sergio Mauro Romagnolopt_BR
dc.creatorAndrea Maria da Costa Lannapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-13T00:47:45Z-
dc.date.available2019-08-13T00:47:45Z-
dc.date.issued2016-07-20pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUOS-APDMGA-
dc.description.abstractWhat follows is a structural overview and the relevant points of all the work that generated this PhD thesis. The results are ordered in four stages: the introduction discusses the research object. The first chapter presents the main historical references that outlined the visual arts context during the 80s, in Belo Horizonte. In the second , the guest artist's testimonies about the 80's in Belo Horizonte, that were video recorded, are presented. The third section contains an approach on the city's art landscape in those years, as well as an image album showcasing the artist's paintings and drawings. What I have called the fourth section presents an overview of the atmosphere of São Paulo and Rio de Janeiro in the 80's, with images, state of affairs and comments on the artist's work during that time. Finally, an international overview with comments on the movements and work of art of some of the time's most influential artists. The recorded statements give evidence to the cultivation of its own vocabulary, often colloquial, translating, as a choreography of the multiple, the marks of a decade and a group of artists whose practical action was the fundamental condition for the acquisition of knowledge.pt_BR
dc.description.resumoApresentam-se, em linhas gerais, a organização e os pontos relevantes de toda a pesquisa que gerou a presente tese de doutorado. Os resultados do trabalho são apresentados em etapas: a introdução aborda o objeto de pesquisa. A primeira parte apresenta as principais referências e as imagens que delinearam o contexto do meu percurso a partir da década de 80, em Belo Horizonte. Na segunda, apresentamseos depoimentos dos convidados a respeito do tema, registrados em vídeo. A terceira parte contém uma abordagem sobre o panorama da cidade de Belo Horizonte naqueles anos, contendo também um conjunto de imagens dos artistas mais envolvidos com a pintura e o desenho. A quarta parte apresenta um panorama sobre o clima dos anos 80 em São Paulo e Rio de Janeiro, com imagens, situações e comentários sobre as obras dos artistas desses anos. E, na quinta e última parte, segue-se um panorama internacional, com comentários sobre movimentos e obras de alguns artistas mais influentes, naquele momento. As entrevistas gravadas dão relevo ao cultivo de um vocabulário próprio, muitas vezes coloquial, traduzindo, em uma coreografia do múltiplo, as marcas de um período e de um grupo de artistas cuja ação prática era a condição fundamental para a aquisição de conhecimento.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectGeração 80pt_BR
dc.subjectConhecimentopt_BR
dc.subjectArtept_BR
dc.subjecttrajetóriapt_BR
dc.subject.otherArtes plásticas São Paulo (SP) 1985-1995pt_BR
dc.subject.otherAnos 1980pt_BR
dc.subject.otherArtes plásticas Rio de Janeiro (RJ) 1985-1995pt_BR
dc.subject.otherArtes plásticas Belo Horizonte (MG) 1985-1995pt_BR
dc.titleLugar Possível: 1985/1995: as artes plásticas em Belo Horizontept_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tese_lugar_poss_vel___completa.pdf7.7 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.