Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/BUOS-APDMGA
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor1 | Maria Angelica Melendi de Biasizzo | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Marcos Cesar de Senna Hill | pt_BR |
dc.contributor.referee2 | Sebastiao Brandao Miguel | pt_BR |
dc.contributor.referee3 | Sergio Mauro Romagnolo | pt_BR |
dc.creator | Andrea Maria da Costa Lanna | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2019-08-13T00:47:45Z | - |
dc.date.available | 2019-08-13T00:47:45Z | - |
dc.date.issued | 2016-07-20 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/BUOS-APDMGA | - |
dc.description.abstract | What follows is a structural overview and the relevant points of all the work that generated this PhD thesis. The results are ordered in four stages: the introduction discusses the research object. The first chapter presents the main historical references that outlined the visual arts context during the 80s, in Belo Horizonte. In the second , the guest artist's testimonies about the 80's in Belo Horizonte, that were video recorded, are presented. The third section contains an approach on the city's art landscape in those years, as well as an image album showcasing the artist's paintings and drawings. What I have called the fourth section presents an overview of the atmosphere of São Paulo and Rio de Janeiro in the 80's, with images, state of affairs and comments on the artist's work during that time. Finally, an international overview with comments on the movements and work of art of some of the time's most influential artists. The recorded statements give evidence to the cultivation of its own vocabulary, often colloquial, translating, as a choreography of the multiple, the marks of a decade and a group of artists whose practical action was the fundamental condition for the acquisition of knowledge. | pt_BR |
dc.description.resumo | Apresentam-se, em linhas gerais, a organização e os pontos relevantes de toda a pesquisa que gerou a presente tese de doutorado. Os resultados do trabalho são apresentados em etapas: a introdução aborda o objeto de pesquisa. A primeira parte apresenta as principais referências e as imagens que delinearam o contexto do meu percurso a partir da década de 80, em Belo Horizonte. Na segunda, apresentamseos depoimentos dos convidados a respeito do tema, registrados em vídeo. A terceira parte contém uma abordagem sobre o panorama da cidade de Belo Horizonte naqueles anos, contendo também um conjunto de imagens dos artistas mais envolvidos com a pintura e o desenho. A quarta parte apresenta um panorama sobre o clima dos anos 80 em São Paulo e Rio de Janeiro, com imagens, situações e comentários sobre as obras dos artistas desses anos. E, na quinta e última parte, segue-se um panorama internacional, com comentários sobre movimentos e obras de alguns artistas mais influentes, naquele momento. As entrevistas gravadas dão relevo ao cultivo de um vocabulário próprio, muitas vezes coloquial, traduzindo, em uma coreografia do múltiplo, as marcas de um período e de um grupo de artistas cuja ação prática era a condição fundamental para a aquisição de conhecimento. | pt_BR |
dc.language | Português | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Geração 80 | pt_BR |
dc.subject | Conhecimento | pt_BR |
dc.subject | Arte | pt_BR |
dc.subject | trajetória | pt_BR |
dc.subject.other | Artes plásticas São Paulo (SP) 1985-1995 | pt_BR |
dc.subject.other | Anos 1980 | pt_BR |
dc.subject.other | Artes plásticas Rio de Janeiro (RJ) 1985-1995 | pt_BR |
dc.subject.other | Artes plásticas Belo Horizonte (MG) 1985-1995 | pt_BR |
dc.title | Lugar Possível: 1985/1995: as artes plásticas em Belo Horizonte | pt_BR |
dc.type | Tese de Doutorado | pt_BR |
Appears in Collections: | Teses de Doutorado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
tese_lugar_poss_vel___completa.pdf | 7.7 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.