Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-APFNER
Type: Dissertação de Mestrado
Title: Af ec tos l l lacu nar e s: um estudo acerca da poética do arquivo e do impulso anarquivístico
Authors: Gabriela Lopes Drumond de Sa
First Advisor: Daisy Leite Turrer
First Referee: Mabe Machado Bethonico
Second Referee: Eduardo Antonio de Jesus
Abstract: Esta pesquisa parte de um arquivo e para ele se volta. Assim,propõe um estudo de cunho teórico e prático acerca dos novosmodos de investimento do artista contemporâneo no uso do materialde arquivo. Nos voltaremos às proposições de autores como WalterBenjamin, Maurício Lissovsky, Paul Ricoer, Lucia Castello Branco, AndréRoiullé, Georges Didi-Huberman e Maurice Blanchot, para refletir sobreas relações entre arquivo, memória, esquecimento, história e ficção, apartir de uma revisão crítica do poder documental e do valor probatóriodo arquivo. Ao longo desta dissertação, serão também convocadas obras de artistas contemporâneos, como Walid Raad, Susan Hiller, Mary Kelly, Zoe Leonard, Cristina De Middel etc, além de meus próprios trabalhos. A partir da figura da lacuna imprescindível à compreensão da existência de uma dimensão poética do arquivo pretende-se pesquisar as potencialidades da noção do impulso anarquivístico, usada pela primeira vez por Hal Foster (2004) em contraponto à pulsão de arquivo e ao impulso arquivístico, elaborados por Jacques Derrida (2001). Intentase, portanto, investigar os afetos que imagens e documentos evocam e os gestos que eles incitam quando apostamos nas lacunas que nos apresentam. Por fim, retomaremos as proposições de Blanchot a respeito das duas versões do imaginário, a fim de explorar a relação entre o visível e o não-visível; o passado e o futuro; a memória e o esquecimento; e entre o real e o ficcional, visando a potência poética da combinação entre a fabulação do gesto artístico e a realidade intrínseca ao arquivo.
Abstract: This research starts at an archive and goes back to it. Thereforeit proposes a theoretical and practical investigation over the possibilitiesof new ways of investment for the contemporary artist who works witharchival material. By the use of concepts discussed by authors such asWalter Benjamin, Maurício Lissovsky, Paul Ricoer, Lucia Castello Branco,André Rouillé, Georges Didi-Huberman and Maurice Blanchot, we will turn ourselves to the relationships between archive, memory, oblivion, history and fiction, in order to reflect with a critical review on the documental power and probatory value of archives and of images as such. For that, throughout this dissertation, we will evoke works of contemporary artists such as Walid Raad, Susan Hiller, Mary Kelly, Zoe Leonard, Cristina de Middel etc, and also my own artworks. Through the figure of the gap which is essential for understanding a poetic dimension of the archive we are willing to research the potentialities of the concept of the anarchival impulse that was used for the first time by Hal Foster (2004) and can be set against the archive drive and the archival impulse proposed by Jacques Derrida (2001). The intention is, thus, to investigate the affects (pathos) that those images and documents recall and the gestures that they urge when we are working within their gaps. At the end, I will turn to the propositions made by Blanchot around the two versions of the imaginary in order to investigate the relationship between what is visible and non-visible; past and future; memory and oblivion; reality and fiction, seeking for the power of a poetic mergebetween the fabulation of the artistic gesture and the reality within the archive.
Subject: Arte moderna Séc XXI
Memória na arte
Arte e filosofia
Artes
Imaginário
Arquivos
language: Português
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
Rights: Acesso Aberto
URI: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-APFNER
Issue Date: 17-Mar-2017
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
afectos_lacunares_gabriela_s__vers_odigital.pdf39.44 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.