Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-AQQK7A
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Juarez Tarcisio Dayrellpt_BR
dc.contributor.referee1Geraldo Magela Pereira Leaopt_BR
dc.contributor.referee2Maria Aparecida Oliveira de Carvalhopt_BR
dc.creatorLucas Oliveira Sepulvedapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-12T00:12:12Z-
dc.date.available2019-08-12T00:12:12Z-
dc.date.issued2017-06-19pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUOS-AQQK7A-
dc.description.abstractIn recent years, the metropolitan area of Belo Horizonte has seen a series of saraus occurring in streets and squares of the city, carried out by young people who articulate culture and occupation of space. The objective of this work is a brief reconstruction of the origins of the saraus, more specifically of the Sarau dos Lanternas in Venda Nova, northern region of Belo Horizonte, and Nosso Sarau, in the city of Sarzedo, metropolitan region; Analyze your subjects and the possible senses produced by participation in these saraus. We understand that the sarau are spaces of political / cultural movement of a youth that occupy as cities as a form of social participation. Due to the fluidity and dynamics of the studies with youth groups, a research in deepens in the two saraus in a space of one year, and brings up surveys from: the participant observation; From the application of questionnaires, which have no statistical value, but which function as a north for a production of data that are not known or perceived by observation; From interviews with young people, chosen from their participation and intensity in the saraus and youth groups. These collectives have the orientation of horizons and self-management and beyond the saraus, promote cultural events, such as Mc's battles, Skate Games, Bazaars, Library, among others. An analysis of the participants' own poems, collected during the saraus, contributes to the construction of a broader vision of a youth movement that produces real speeches, enlarges society and builds a process of civility. We perceive that marginal saraus have characteristics common to contemporary juvenile contestations in the city of Belo Horizonte, as an organization in collectives, politicization of cultural actions, meeting and occupation of public space, cultural and artistic production also as a form of manifesto, bringing to the tone as urban, social, generational, racial, gender, artistic issues produced by subjects participating in the saraus.pt_BR
dc.description.resumoNos últimos anos, a região metropolitana de Belo Horizonte viu surgir uma série de saraus que ocorrem em ruas e praças da cidade, protagonizados por jovens que articulam cultura e ocupação do espaço. O objetivo deste trabalho é produzir uma breve reconstrução das origens desses saraus, mais especificamente dos saraus dos Lanternas em Venda Nova, região norte de Belo Horizonte, e do Nosso Sarau, na cidade de Sarzedo, região metropolitana; analisar seus sujeitos e os possíveis sentidos produzidos pela participação nesses saraus. Entendemos que os saraus são espaços de movimentação político/cultural de uma juventude que ocupa as cidades como forma de participação social. Pela fluidez e dinâmica dos estudos com grupos juvenis, a pesquisa se aprofunda nos dois saraus em um espaço de um ano, e traz levantamentos a partir: da observação participante; da aplicação de questionários, que não possuem valor estatístico, mas que funcionam como um norte para a produção de dados que não puderam ser captados ou percebidos pela observação; de entrevistas realizadas com nove jovens, escolhidos dentre sua participação e intensidade nos saraus e coletivos juvenis. Esses coletivos apresentam princípios de horizontalidade e autogestão e, além dos saraus, promovem eventos culturais, como batalhas de Mcs, Games de Skate, Bazares, Biblioteca, dentre outros. A análise de poesias dos próprios participantes, recolhidas durante os saraus, contribui para a construção de uma visão mais ampla de uma movimentação juvenil que produz discursos de verdade, ampliação da sociabilidade e construção de um processo de civilidade. Percebemos que os saraus marginais possuem características comuns às formas de contestação juvenis contemporâneas na cidade de Belo Horizonte, como a organização em coletivos, politização das ações culturais, encontro e ocupação do espaço público, produção cultural e artística também como forma de manifesto, trazendo à tona as questões urbanas, sociais, geracionais, raciais, de gênero, artísticas produzidas pelos sujeitos participantes dos saraus.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectAtivismo culturalpt_BR
dc.subjectCultura juvenilpt_BR
dc.subjectSaraupt_BR
dc.subjectJuventudept_BR
dc.subjectPoesiapt_BR
dc.subjectAções coletivaspt_BR
dc.subject.otherBelo Horizonte (MG) Vida intelectualpt_BR
dc.subject.otherJuventudept_BR
dc.subject.otherPoesiapt_BR
dc.subject.otherCulturapt_BR
dc.subject.otherEspaços públicospt_BR
dc.subject.otherMovimentos sociaispt_BR
dc.titleA palavra é sua!: os jovens e os saraus marginais em Belo Horizontept_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
disserta__o_completa_impress_o_final.pdf3.88 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.