Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-AREGC9
Type: Dissertação de Mestrado
Title: Reflexões sobre o ensino de frações no EJA
Authors: José Erildo Lopes Júnior
First Advisor: Wagner Ahmad Auarek
First Referee: Maria da Conceicao F Reis Fonseca
Second Referee: Samira Zaidan
Abstract: Neste trabalho apresentamos os resultados da pesquisa que se desenvolveu no âmbito do programa do Mestrado Profissional, da Faculdade de Educação da UFMG. Procuramos explicitar e analisar as possibilidades e dificuldades no planejamento e realização de uma proposta de atividades para o ensino de fração, junto a um grupo de alunos e alunas da EJA. Elaboramos, para tanto, um conjunto de atividades que foram apresentadas aos educandos. As dificuldades vivenciadas por eles nos levaram a uma reflexão, à sua reelaboração e a propor outro conjunto de atividades, agora um trabalho integrado ao contexto social e cultural dos alunos. Em nossa leitura, vimos a necessidade de aproximar da realidade vivida por eles, de maneira a produzir um saber matemático significativo. Dentro da perspectiva da Resolução de Problemas, trabalhamos o conceito de fração, que, segundo pesquisas na área, tem sido um grande desafio para os estudantes da EJA, por muitas vezes ser abordado mediante a memorização de regras que não contribuem na sua compreensão. Apresentamos o estudo e uma sequência de atividades que esperamos ser relevante em sala de aula ao mesmo tempo em que tenha utilização pelos professores da EJA.
Abstract: In this study, we present the results of the research that was developed within the scope of Professional Masters program at the Faculty of Education of the Federal University of Minas. We tried to explain and analyze the possibilities and difficulties in the planning and realization of a proposal of activities for the teaching of "fraction", with a group of students of Youth and Adult Education (YAE). For this purpose, we developed a set of activities that were presented to students. The difficulties experienced by them led us to a reflection and re-elaboration of activities. Another set of activities was proposed, now with an integrated work to the social and cultural context of the students. In our reading, we realized the need to approach the reality lived by them, in order to produce a significant mathematical knowledge. Within the perspective of Problem Solving, we worked on the concept of "fraction", which, according to research in the area, has been a great challenge for students of the YAE, often being approached by memorizing rules that do not contribute to their comprehension. We present the study and a sequence of activities that we hope to be relevant in the classroom while having use by teachers of YAE.
Subject: Matematica Estudo e ensino
Matemática Métodos de ensino
Educação
Educação de adultos
language: Português
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
Rights: Acesso Aberto
URI: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-AREGC9
Issue Date: 16-Jan-2017
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
dissertacao_erildo.pdf2.85 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.