Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-AREJJ4
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Analise de Jesus da Silvapt_BR
dc.contributor.referee1Suzana dos Santos Gomespt_BR
dc.contributor.referee2Fernando Selmar Rocha Fidalgopt_BR
dc.contributor.referee3Elionaldo Fernandes Juliãopt_BR
dc.creatorMarcelo de Mesquita Ferreirapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-09T21:49:44Z-
dc.date.available2019-08-09T21:49:44Z-
dc.date.issued2016-04-29pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUOS-AREJJ4-
dc.description.abstractThis research had as proposal for its development the problematization of the infrastructure of the prison schools for the implementation of the Distance Education teaching modality - EaD, in its spaces and, as a product of this study, presented a Manual on Technical Viability of Infrastructure necessary for the implementation of Networked Education in the Schools of the Prison System, which had as a cut, contribution, subsidy and inspiration the data referring to the physical and technical infrastructure included in the following documents: Quality Reference for the modality of higher education in the Ministry of Education, Accreditation of the Inner Support Pole for EADS of INEP / SINAES, the Guidelines for Maintainers and Managers of Inner Support Pools of the UAB / CAPES, and the experiences of EaD experienced by the César Lombroso State School of Primary and Secondary Education of the Jose Maria Penitentiary Alkimim - PJMA, as well as the reality of its physical infrastructure. It was a research carried out through qualitative methodological procedures inspired by a descriptive, bibliographical and documentary approach. The theoretical contribution was developed around the possibilities, gaps and limits of the EaD within the Prison System - in relation to the (re)configurations and (re)adaptations of the prison school spaces, as well as the deconstruction of basic quality requirements and Common to schools outside prison, to complete the (re)construction of these same quality requirements, taking into account the needs that the prison school requires, mainly, for the (re)adaptations of the reality of infrastructure that this school truly has , Its "possible infrastructure". Through this study it was possible to conclude that Education, regardless of its modality, is not a product, but a "process in continuous construction" and, therefore, is always unfinished.pt_BR
dc.description.resumoEsta pesquisa teve como proposta para seu desenvolvimento a problematização da infraestrutura das escolas prisionais para a implementação da modalidade de ensino da Educação a Distância EaD, em seus espaços e, como produto desse estudo, apresentou um Manual sobre Viabilidades Técnicas de Infraestrutura necessárias para implementação da Educação em Rede nas Escolas do Sistema Prisional, que teve como recorte, aporte, subsídio e inspiração os dados referentes a infraestrutura física e técnica constante nos seguintes documentos: Referenciais de Qualidade para a modalidade de educação superior de EaD do MEC, o Instrumento de Avaliação e Credenciamento de Pólo de Apoio Presencial para EaD do INEP/SINAES, as Orientações para Mantenedores e Gestores de Pólos de Apoio Presencial da UAB/ CAPES, e, as experiências de EaD vivenciadas pela Escola Estadual César Lombroso de Ensino Fundamental e Médio da Penitenciária José Maria Alkimim PJMA, como também, a realidade de sua infraestrutura física. Tratou-se de uma pesquisa realizada por meio de procedimentos metodológicos qualitativos inspirados numa abordagem descritiva, bibliográfica e documental. O aporte teórico foi desenvolvido em torno das possibilidades, lacunas e os limites da EaD dentro do Sistema Prisional - no que tange as (re) configurações e (re) adaptações dos espaços das escolas prisionais, como também a desconstrução de requisitos de qualidade básicos e comuns para as escolas fora da prisão, para se perfazer o movimento de (re) construção desses mesmos requisitos de qualidade, atendendo as necessidades que a escola prisional requer, principalmente, para as (re) adaptações da realidade de infraestrutura que essa escola verdadeiramente dispõe, a sua infraestrutura possível. Por meio desse estudo se pôde concluir que a Educação, independente de sua modalidade, não é um produto, mas sim um processo em construção contínua e, portanto, está sempre inacabada.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducação em redept_BR
dc.subjectEducação a Distânciapt_BR
dc.subjectEducação prisionalpt_BR
dc.subjectSistema prisionalpt_BR
dc.subjectEducação libertadora e significativapt_BR
dc.subject.otherEnsino à distânciapt_BR
dc.subject.otherDireito a educaçãopt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherReabilitação de criminosospt_BR
dc.subject.otherPrisões Educaçãopt_BR
dc.subject.otherPrisioneirospt_BR
dc.subject.otherEducação e Estadopt_BR
dc.subject.otherEducação de adultospt_BR
dc.titleEducação a distância para sistemas prisionais: um estudo sobre viabilidades técnicas de infraestrutura necessária para implementação da educação em rede nas escolas do sistema prisionalpt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
disserta__o_marcelo_de_mesquita_ferreira_2014665014.pdf4.52 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.