Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-ARKJ2L
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Adriana Bogliolo Sirihal Duartept_BR
dc.contributor.referee1Dulce Amelia de Brito Nevespt_BR
dc.contributor.referee2Maria da Conceicao Carvalhopt_BR
dc.creatorGiordani Avila Reispt_BR
dc.date.accessioned2019-08-13T09:21:29Z-
dc.date.available2019-08-13T09:21:29Z-
dc.date.issued2016-06-28pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUOS-ARKJ2L-
dc.description.abstractThe current bibliographic review was prompted by an empirical disquiet experienced throughout heated in-class discussions during the librarianship course offered at the Universidade Federal the Minas Gerais (UFMG), discussions which were born of an evident discomfort and resistance to reading and of assimilation, assessment and interpretation difficulties, combined with a lack of academic paper production that are compatible and harmonic with established standards. The research peremptorily reveals that reading problems affect individuals from basic levels of education and literacy, all the way through college, where such deficit is fruit of a fragmented and irreversibly flawed educational process. The indivisibility of the concepts of alphabetization and literacy should make it possible to extend signification in guaranteeing the consecutiveness of informational literacy. However, it is disclosed that the current literacy deficit is the missing part in the equation informational literacy is incapable of solving. The papers development was grounded on Shirley Behrens paper (1994) which expatiates on the origin and development of the concept of informational literacy. Following the methodology used by the aforementioned author, we seek to develop the concepts hereby analyzed concatenating the bibliographic review in periods, seeking ultimately to expand their meaning and signification.pt_BR
dc.description.resumoA inquietude empírica vivenciada a partir do contato com discussões acaloradas em sala de aula durante o Curso de Biblioteconomia da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), discussões estas fruto do evidente desconforto e resistência à leitura, da dificuldade de assimilação, análise e interpretação, aliado ao déficit na produção de trabalhos acadêmicos compatíveis e harmônicos com o status quo acadêmico, motivaram o presente trabalho de revisão bibliográfica. A pesquisa revela de forma peremptória que o problema da leitura acomete o indivíduo desde os níveis elementares de formação, alfabetização, até a universidade, onde sua carência é resultante de um processo educacional fragmentado e irremediavelmente comprometido. A indissociabilidade entre conceitos de alfabetização e letramento deveria possibilitar um estender de significações que garantisse a consecução do letramento informacional. Entretanto, descortina-se que a carência de leitura é a parte faltante na equação que o letramento informacional não comporta. O desenvolvimento do trabalho teve como norte o artigo cientifico da autora Shirley Behrens (1994) que discorre sobre as origens e evolução do conceito de letramento informacional. Seguindo a metodologia utilizada pela autora, buscamos trabalhar os conceitos aqui analisados concatenando a revisão bibliográfica em períodos, ultimando expandir significados e significações.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectLeiturapt_BR
dc.subjectLetramentopt_BR
dc.subjectAlfabetizaçãopt_BR
dc.subjectLetramento informacionalpt_BR
dc.subject.otherLeiturapt_BR
dc.subject.otherLetramentopt_BR
dc.subject.otherAlfabetizaçãopt_BR
dc.subject.otherCiência da informaçãopt_BR
dc.titleLeitura e letramento informacional: uma revisão de literaturapt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
leitura_e_letramento_informacional_uma_revis_o_de_literatura.pdf1.78 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.