Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/BUOS-ARRHCN
Type: | Dissertação de Mestrado |
Title: | Desvelando a arte na cidade de belo horizonte pela educação do olhar: sequência didática para alunos do Ensino Médio |
Authors: | Atiná Aguiar Pinter Cordeiro |
First Advisor: | Betania Goncalves Figueiredo |
First Referee: | Bernardo Jefferson de Oliveira |
Second Referee: | Lana Mara de Castro Siman |
Abstract: | Esse trabalho visa através da metodologia sequência didática trabalhar a educação do olhar com alunos do 3º ano do Ensino Médio de uma escola municipal de Belo Horizonte com 4 (quatro) museus do Circuito de Museus da opção circuito Artístico do Patrimônio Cultural de Belo Horizonte. Com exercícios do olhar sobre a linguagem da fotografia, do cinema e produções artísticas, diários de bordo e portfólios, em forma de camadas sobrepostas de forma a permitir o desenvolvimento da Educação do Olhar dos alunos do Ensino Médio. Para que a educação do olhar acontecesse foram elaborados vários produtos como: portfólios das três turmas participantes, roteiros de visitação para os museus, autorizações dos pais para os alunos participarem, orientações para o desenvolvimento das atividades artísticas, para a confecção dos diários de bordo e para a filmagem das esculturas na cidade, além da criação de cartão postal para o retorno avaliativo dos diários de bordo e montagem da exposição como devolutiva. |
Abstract: | This work aims through Teaching Sequence methodology works education look with students of the 3rd year of high school in a municipal school of Belo Horizonte with 4 (four) museums circuit option Museums Circuit Artistic Cultural Heritage of Belo Horizonte. With exercises look at the language of photography, film and artistic productions, logbooks and portfolios in the way of superimposed layers allowing the development of "education look" of high school students. For "Education Look" happened were developed several products such as: portfolios of the three participating classes, visitation itineraries for museums, parental authorization for students to participate, guidelines for the development of artistic activities, guidelines for the making of the logbooks, guidance for the filming of the sculptures in the city, postcard creation to evaluative return of logbooks and mounting the exhibition as devolutiva. |
Subject: | Percepção da forma Patrimônio cultural Museus e escolas Educação Museus Aspectos educacionais Ensino visual Percepção visual |
language: | Português |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
Rights: | Acesso Aberto |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/BUOS-ARRHCN |
Issue Date: | 5-Apr-2016 |
Appears in Collections: | Dissertações de Mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
espeduca__odocenciapromestre_atinaaguiarpintercordeiro.pdf | 4.22 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.