Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-AV2GXS
Type: Tese de Doutorado
Title: Ser de ferro: análise da saúde e panorama de trabalho dos motoristas profissionais de caminhão da mineração
Authors: Geraldo Fabiano de Souza Moraes
First Advisor: Rosana Ferreira Sampaio
First Co-advisor: Luiz Felipe Silva
First Referee: Viviane Gontijo Augusto
Second Referee: Davidson Passos Mendes
Third Referee: Sheyla Rossana Cavalcanti Furtado
metadata.dc.contributor.referee4: Lygia Paccini Lustosa
Abstract: Introdução: A indústria da mineração ocupa um papel relevante no contexto socioeconômico e ambiental envolvendo uma multiplicidade de impactos. Dentre os diversos riscos à saúde dos trabalhadores, destaca-se a exposição à vibração de corpo inteiro (VCI) na condução de caminhões para transporte de minério. A VCI está, associada a problemas de saúde, especialmente às afecções que acometem a coluna vertebral, como na região lombar. Objetivo: O objetivo geral deste estudo de prevalência foi analisar as condições de saúde e trabalho dos motoristas profissionais de caminhão da mineração (MPCM) e investigar a relação entre estas condições e a ocorrência de dor lombar. Materiais e métodos: O estudo foi conduzido em duas minas a céu aberto de extração de minério de ferro na região do estado Minas Gerais, Brasil. Um questionário para levantamento sociodemográfico e aspectos relacionados ao trabalho e às condições de saúde foi administrado em 128 MPCM. Analisaram-se também aspectos relacionados ao trabalho atual. A VCI foi avaliada segundo a norma ISO-2631-1997. As variáveis significativas e os valores das Razões de Chances (RC) para a ocorrência de dor lombar relatada foram determinados pela aplicação da Análise de Regressão Logística. Resultados: Foi observado que as condições de trabalho são adversas em relação a vários aspectos de exposição associados ao ambiente e à organização do sistema de produção. A natureza do trabalho do motorista exige que ele assuma uma postura estática prolongada. A análise multivariada apontou as seguintes variáveis significativas: índice de massa corporal [RC =1,19; IC(95%): 1,06 1,35]; alto nível de escolaridade [ RC = 0,25; IC(95%): 0,10 0,62]; não uso de bebida alcoólica [ RC = 0,45; IC(95%): 0,19 1,07]; aceleração equivalente para uma jornada de oito horas [A(8)x; RC =1,07; IC(95%): 1,021,12]; e atividade física regular [ RC = 4,54; IC(95%): 1,51 13,66]. Conclusões: esta pesquisa pôde demonstrar a relevância dos riscos nas condições e ambiente de trabalho dos MPCM, em particular sobre a exposição à VCI. Variáveis foram identificadas para a geração de dor lombar, resultados que podem contribuir para o direcionamento de ações de prevenção de agravos nesta população de trabalhadores.
Abstract: Introduction: The mining industry occupies an important role in socio-economic and environmental context involving a multitude of impacts. Among the many health risks to workers, there is exposure to whole-body vibration (WBV) in driving trucks for ore transportation. The VCI exposure is associated with health problems, especially for diseases that involve the spine, as in the lower back. Objectives: The aim of this prevalence study was to analyze the health and work conditions of professional drivers mining truck (PDMT) and investigate the relationship between these conditions and the occurrence of low back pain. Methods: The study was conducted in two open pit mines of iron ore mining region of the state of Minas Gerais, Brazil. A questionnaire survey and socio-demographic aspects related to work and health conditions were administered to 128 MPCM. Also it was analyzed aspects related to the current job. The WBV was evaluated according to ISO-2631-1997 standard. Significant variables and the values of the odds ratios (OR) for the occurrence of low back pain reported were determined by applying the logistic regression analysis. Results: It was observed that working conditions are adverse in relation to various aspects of exposure to the environment and the production system organization. The nature of the driver's job requires him to take an extended static posture. The multivariate analysis showed the following significant variables: body mass index [OR = 1.19; CI (95%): 1.06 to 1.35]; high level of education [OR = 0.25; CI (95%): from 0.10 to 0.62]; not use alcohol [OR = 0.45; CI (95%): 0.19 to 1.07]; acceleration equivalent to an eight hours [A (8) x; OR = 1.07; CI (95%): 1.02 to 1.12]; and regular physical activity [OR = 4.54; CI (95%): 1.51 to 13.66]. Conclusions: This study was able to demonstrate the relevance of the risks under the conditions and PDMT work environment, in particular on exposure to the WBV. Variables were identified for the generation of low back pain, results that can contribute to the direction of harm prevention measures in this population of workers.
Subject: Ergonomia
Mineração
Motoristas de caminhão
Riscos ocupacionais
language: Português
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
Rights: Acesso Aberto
URI: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-AV2GXS
Issue Date: 17-Dec-2014
Appears in Collections:Teses de Doutorado



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.