Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-AVHLG4
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Vera Regina Veiga Francapt_BR
dc.contributor.referee1André Guimarães Brasilpt_BR
dc.contributor.referee2Ângela Freire Prysthonpt_BR
dc.creatorMariana Souto de Melo Silvapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-10T05:50:14Z-
dc.date.available2019-08-10T05:50:14Z-
dc.date.issued2011-06-21pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUOS-AVHLG4-
dc.description.abstractThe middle class has figured quite often in the Brazilian cinema in the period known as pósretomada. Amidst this context, we notice the presence of some films that deal with the youth of this social group. Combining the concept of culture, anchored in the tradition of RaymondWilliams, with a discussion on the concept of class, this research investigates the cultural aspects of the middle class youth in a set of three movies. From the analysis of Cão sem dono (Beto Brant, 2007), Forbidden to forbid (Proibido proibir, Jorge Durán, 2007) and If nothingelse works out (Se nada mais der certo, José Eduardo Belmonte, 2008), we observe how the films develop, through its expressive material, the way the young Brazilians relate to their imaginary, their desires, their society and their time. In other words, we seek to grasp the clash between the youth projects and the field of possibilities that pervade them in the contemporarypt_BR
dc.description.resumoA classe média tem figurado com grande freqüência no cinema nacional do período pósretomada. Em meio a esse contexto, percebe-se a presença de alguns filmes que tratam da juventude de tal grupo social. Conjugando o conceito de cultura, ancorado na tradição de Raymond Williams, com uma discussão em torno do conceito de classe, esta pesquisa investiga aspectos culturais das juventudes de classe média em um conjunto de três desses filmes. A partir da análise de Cão sem dono (Beto Brant, 2007), Proibido proibir (Jorge Durán, 2007) e Se nada mais der certo (José Eduardo Belmonte, 2008), investiga-se como ocinema elabora, através de seu material expressivo, a maneira como o jovem brasileiro se relaciona com seu imaginário, seus desejos, sua sociedade e seu tempo. Em outras palavras, busca-se apreender como acontece o embate entre os projetos juvenis e o campo de possibilidades que os permeiam na contemporaneidade.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectCinema brasileiropt_BR
dc.subjectClasse médiapt_BR
dc.subjectJuventudept_BR
dc.subjectCulturapt_BR
dc.subject.otherCinema brasileiropt_BR
dc.subject.otherClasse médiapt_BR
dc.subject.otherJuventudept_BR
dc.subject.otherComunicaçãopt_BR
dc.subject.otherCulturapt_BR
dc.titleFigurações em crise: juventudes de classe média no cinema brasileiro contemporâneopt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ppgcomunicacaosocial_marianasouto_tesedoutorado.pdf1.14 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.