Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/BUOS-B2UPML
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor1 | Rodrigo Antonio de Paiva Duarte | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Verlaine Freitas | pt_BR |
dc.contributor.referee2 | Giorgia Cecchinato | pt_BR |
dc.contributor.referee3 | Debora Pazetto Ferreira | pt_BR |
dc.contributor.referee4 | Bruno Almeida Guimaraes | pt_BR |
dc.creator | Thiago Barros Gomes | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2019-08-14T03:35:29Z | - |
dc.date.available | 2019-08-14T03:35:29Z | - |
dc.date.issued | 2018-02-23 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/BUOS-B2UPML | - |
dc.description.abstract | This thesis is an investigation of the pragmatist philosophy of John Dewey's art and the assimilation of his aesthetic thinking by the American artistic avant-garde of the mid-twentieth century. It is argued that Dewey's concept of experience served for these vanguards to filter European artistic heritage and put art into a new key. Thus, Dewey's comprehensive concept of experience, his claim that art is an experience (an event), has created a new disposition in artists of Abstract Expressionism and Happening to abandon the notion of a work of art as a physical object restricted to a specific medium; and adopt a notion of a work of art in which art is experience and experience is art in the form of a participatory event | pt_BR |
dc.description.resumo | Esta tese é uma investigação da filosofia pragmatista da arte de John Dewey e da assimilação de seu pensamento estético pelas vanguardas artísticas estadunidenses em meados do século XX. Argumenta-se que o conceito de experiência de Dewey serviu para que essas vanguardas filtrassem a herança artística europeia e colocassem a arte em uma nova chave. Assim, o conceito abrangente de experiência de Dewey, sua defesa de que a arte é uma experiência (um evento), criou uma nova disposição nos artistas do Expressionismo Abstrato e do Happening para abandonar a noção de obra de arte como objeto físico restrito a um meio específico; e adotar uma noção de obra de arte em que a arte é experiência e a experiência é arte, na forma de um evento participativo | pt_BR |
dc.language | Português | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Pragmatismo | pt_BR |
dc.subject | Expressionismo abstrato | pt_BR |
dc.subject | John Dewey | pt_BR |
dc.subject | Experiência | pt_BR |
dc.subject | Happening | pt_BR |
dc.subject | Estética | pt_BR |
dc.subject.other | Pragmatismo | pt_BR |
dc.subject.other | Dewey, John, 859-1952 | pt_BR |
dc.subject.other | Filosofia | pt_BR |
dc.subject.other | Estética | pt_BR |
dc.title | Experiência como arte: John Dewey e a vanguarda artística estadunidense | pt_BR |
dc.type | Tese de Doutorado | pt_BR |
Appears in Collections: | Teses de Doutorado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
versao_definitiva_tese_thiago_barros_gomes.pdf | 3.13 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.