Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-B2UPML
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Rodrigo Antonio de Paiva Duartept_BR
dc.contributor.referee1Verlaine Freitaspt_BR
dc.contributor.referee2Giorgia Cecchinatopt_BR
dc.contributor.referee3Debora Pazetto Ferreirapt_BR
dc.contributor.referee4Bruno Almeida Guimaraespt_BR
dc.creatorThiago Barros Gomespt_BR
dc.date.accessioned2019-08-14T03:35:29Z-
dc.date.available2019-08-14T03:35:29Z-
dc.date.issued2018-02-23pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUOS-B2UPML-
dc.description.abstractThis thesis is an investigation of the pragmatist philosophy of John Dewey's art and the assimilation of his aesthetic thinking by the American artistic avant-garde of the mid-twentieth century. It is argued that Dewey's concept of experience served for these vanguards to filter European artistic heritage and put art into a new key. Thus, Dewey's comprehensive concept of experience, his claim that art is an experience (an event), has created a new disposition in artists of Abstract Expressionism and Happening to abandon the notion of a work of art as a physical object restricted to a specific medium; and adopt a notion of a work of art in which art is experience and experience is art in the form of a participatory eventpt_BR
dc.description.resumoEsta tese é uma investigação da filosofia pragmatista da arte de John Dewey e da assimilação de seu pensamento estético pelas vanguardas artísticas estadunidenses em meados do século XX. Argumenta-se que o conceito de experiência de Dewey serviu para que essas vanguardas filtrassem a herança artística europeia e colocassem a arte em uma nova chave. Assim, o conceito abrangente de experiência de Dewey, sua defesa de que a arte é uma experiência (um evento), criou uma nova disposição nos artistas do Expressionismo Abstrato e do Happening para abandonar a noção de obra de arte como objeto físico restrito a um meio específico; e adotar uma noção de obra de arte em que a arte é experiência e a experiência é arte, na forma de um evento participativopt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectPragmatismopt_BR
dc.subjectExpressionismo abstratopt_BR
dc.subjectJohn Deweypt_BR
dc.subjectExperiênciapt_BR
dc.subjectHappeningpt_BR
dc.subjectEstéticapt_BR
dc.subject.otherPragmatismopt_BR
dc.subject.otherDewey, John, 859-1952pt_BR
dc.subject.otherFilosofiapt_BR
dc.subject.otherEstéticapt_BR
dc.titleExperiência como arte: John Dewey e a vanguarda artística estadunidensept_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
versao_definitiva_tese_thiago_barros_gomes.pdf3.13 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.