Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-B2YFBT
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Orlando Gomes de Aguiar Juniorpt_BR
dc.contributor.referee1Luis Gustavo D Carlos Barbosapt_BR
dc.contributor.referee2Juarez Melgaco Valadarespt_BR
dc.creatorCarlos Eduardo Limapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-11T22:00:36Z-
dc.date.available2019-08-11T22:00:36Z-
dc.date.issued2018-02-28pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUOS-B2YFBT-
dc.description.abstractThis dissertation is part of the compulsory requirement to obtain the Master's Degree in Education and Teaching, in the line of research in Science Teaching, by the Professional Master's Education and Teaching of FaE / UFMG. It presents the results of the research developed entitled "Photovoltaic Energy in a CTSA context: a Teaching Sequence on Solar Energy Transformations in Electrical Energy". In the research was developed and applied a sequence of teaching (SE), in Physics, whose title was "Transformations of Solar Energy in Electric Energy", for students of the 3rd year of high school in a state public school in the city of Belo Horizon. The SE has a teaching structure focused on Science, Technology, Society and Environment (CTSA), based on activities, with some investigative characteristics, counting on the use of diverse mediational resources such as videos, texts, flowcharts, maps, simulators, among others, besides a technological artifact: a mini solar photovoltaic. After the application of the SE, we sought to analyze the interviews made with some of its subjects (students, teacher and scholars PIBID / Physics) and the written answers of the students, in the resolution of the activities of the SE. In our analysis, we sought to highlight possible limits and potentialities of the sequence for students' physical concepts learning and their possible contribution in the formation of more critical and reflexive citizens (active in society and the environment) on the subject of photovoltaic solar energy. In our analysis we use James V. Wertsch's Theory of Mediated Action (TAM) and Aguiar and Ozella's Discourse Meaning Nuclei. Based on our analysis, we reworked the SE that will be available, along with some pedagogical guidelines, for physics and science teachers in basic education.pt_BR
dc.description.resumoEsta dissertação é parte do requisito obrigatório para a obtenção do título de Mestre em Educação e Docência, na linha de pesquisa em Ensino de Ciências, pelo Mestrado Profissional Educação e Docência da FaE/UFMG. Nela são apresentados os resultados relativos à pesquisa desenvolvida que se intitula A Energia Fotovoltaica num contexto CTSA: uma Sequência de Ensino sobre as Transformações de Energia Solar em Energia Elétrica. Na pesquisa foi elaborada e aplicada uma sequência de ensino (SE), em Física, cujo título foi As Transformações da Energia Solar em Energia Elétrica, para estudantes do 3° ano do ensino médio de uma escola pública estadual, na cidade de Belo Horizonte. A SE possui uma estrutura de ensino com enfoque em Ciência, Tecnologia, Sociedade e Ambiente (CTSA), pautada em atividades, com algumas características investigativas, contando com o uso de recursos mediacionais diversos como vídeos, textos, fluxogramas, mapas, simuladores, entre outros, além de um artefato tecnológico: uma miniusina solar fotovoltaica. Após a aplicação da SE, buscamos analisar as entrevistas feitas com alguns dos seus sujeitos (estudantes, professor e bolsistas PIBID/Física) e as respostas escritas dos estudantes, na resolução das atividades da SE. Em nossa análise buscamos evidenciar possíveis limites e potencialidades da sequência para o aprendizado de conceitos físicos, pelos estudantes, e sua possível contribuição na formação de cidadãos mais críticos e reflexivos (atuantes na sociedade e meio ambiente), acerca do tema energia solar fotovoltaica. Em nossa análise usamos a Teoria da Ação Mediada (TAM), de James V. Wertsch, e os Núcleos de Significação dos Discursos, de Aguiar e Ozella. Com base em nossa análise, reelaboramos a SE que ficará disponível, juntamente com algumas orientações pedagógicas, para professores de Física e Ciências da educação básica.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectCTSApt_BR
dc.subjectEnergia Solar Fotovoltaicapt_BR
dc.subjectCTSpt_BR
dc.subjectSequência de Ensinopt_BR
dc.subjectTeoria da Ação Mediadapt_BR
dc.subjectNúcleos de Significação dos Discursospt_BR
dc.subjectFísicapt_BR
dc.subject.otherEnergia eletricapt_BR
dc.subject.otherEnergia solarpt_BR
dc.subject.otherCiência Métodos experimentaispt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherGeração de energia fotovoltaicapt_BR
dc.subject.otherFisica Estudo e ensinopt_BR
dc.subject.otherEnergia Fontes alternativaspt_BR
dc.subject.otherCiências Estudo e ensino (Ensino médio)pt_BR
dc.titleA energia fotovoltaica num contexto CTSA: uma sequência de ensino sobre as transformações de energia solar em energia elétricapt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
disserta__o_carlos_eduardo_lima.pdf3.82 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.