Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-B4LPEQ
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Marcelo Ricardo Pereirapt_BR
dc.contributor.referee1Andre Marcio Picanco Favachopt_BR
dc.contributor.referee2Pedro Teixeira Castilhopt_BR
dc.contributor.referee3Roselene Ricachenevsky Gurskipt_BR
dc.contributor.referee4Carla Mercês da Rocha Jatoba Ferreirapt_BR
dc.contributor.referee5Mônica Maria Farid Rahmept_BR
dc.creatorLeziane Parré de Souzapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-11T12:14:53Z-
dc.date.available2019-08-11T12:14:53Z-
dc.date.issued2017-12-14pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUOS-B4LPEQ-
dc.description.abstractThe Socio-Educational Security Agent (ASE) is the primary professional that makes up the socio-educational security team. They are responsible for standard security procedures, and for acting in the socio-educational process of adolescents in compliance with legal measures, using dialogue, guidance and mediation of conflicts as a priority, with physical restraint being the last resort. Considering it an important actor for the socio-educational process of the adolescent, the focus of this research was aimed at the work of these professionals. It was investigated the possibilities of an educational link between ASE's and adolescents in the socio-educational semiconfinement units of Belo Horizonte, MG, in the daily work of the ASE's in the relationships built with the adolescents. Semi-structured interviews were conducted with the ASE's by the management of the units. It was concluded that not knowing the impossibility of the task of educating allows the ASE's to do it in their own way, following a familialist archaism, which singular construction makes possible its educational link with the adolescent. It is expected that this research may contribute to the Socio-Educational Policy take another look at the importance of the action of the ASE's and invest in the training of these fundamental actors for the operation of the units where measures of deprivation of liberty are executed. In addition, it is expected to promote the listening space of these professionals in favor of the promotion of quality and valorization of work, intensifying the possibilities of building an educational link between these professionals and adolescents in order to contribute in the socio-educational process during the fulfillment of the Socioeducational Semi-confinement measure in the State of Minas Gerais.pt_BR
dc.description.resumoO agente de segurança socioeducativo (ASE) é o profissional que compõe a equipe de segurança socioeducativa, responsável pelos procedimentos padrão de segurança, e por atuar no processo socioeducativo dos adolescentes em cumprimento de medida judicial, utilizando-se prioritariamente do diálogo, orientação e mediação de conflitos, sendo a contenção física utilizada como último recurso. Considerando este um importante ator para o processo socioeducativo do adolescente direcionamos o foco dessa pesquisa para o fazer desses profissionais. Investigamos no cotidiano do trabalho dos ASEs, nas relações construídas com os adolescentes, as possibilidades de vínculo educativo entre os ASEs e adolescentes nas unidades socioeducativas de semiliberdade de Belo Horizonte MG. Foram realizadas entrevistas semiestruturada com os ASEs indicados pela direção das unidades. Concluímos que o não saber da impossibilidade da tarefa de educar permite que o ASE o faça a seu modo, seguindo um arcaísmo familiarista, cuja construção singular possibilita seu vínculo educativo com o adolescente. Espera-se que essa pesquisa possa contribuir para que a Política de Atendimento Socioeducativo volte o olhar para a importância da atuação dos ASEs e invista na formação desses atores fundamentais para o funcionamento das unidades de execução das medidas de privação de liberdade. Além disso, espera-se promover o espaço de escuta desses profissionais em prol da promoção de qualidade e valorização do trabalho, intensificando as possibilidades de construção de vínculo educativo entre estes profissionais e os adolescentes de forma a contribuir no processo socioeducativo durante o cumprimento de Medida Socioeducativa de Semiliberdade no estado de Minas Gerais.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectAgente de segurança socioeducativopt_BR
dc.subjectVínculo educativopt_BR
dc.subjectEducaçãopt_BR
dc.subjectSegurançapt_BR
dc.subjectMedida socioeducativapt_BR
dc.subject.otherAdolescentes Aspectos sociaispt_BR
dc.subject.otherEducação Minas Geraispt_BR
dc.subject.otherAgentes penitenciáriospt_BR
dc.subject.otherDelinquencia juvenilpt_BR
dc.subject.otherAssistencia a menorespt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherAssistência a menores Belo Horizontept_BR
dc.subject.otherEducação e Estadopt_BR
dc.subject.otherMedida socioeducativapt_BR
dc.titleSobre o vínculo educativo e a ação de segurança por parte dos agentes de segurança socioeducativospt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.