Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-B4PQ6C
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Regina Helena de Freitas Campospt_BR
dc.contributor.referee1Erika Lourencopt_BR
dc.contributor.referee2Carlos Roberto da Silva Monarchapt_BR
dc.contributor.referee3Elizabeth Dias Munaier Lagespt_BR
dc.contributor.referee4Adriana Cláudia Drumondpt_BR
dc.creatorAna Maria Milagres Belo Franciscopt_BR
dc.date.accessioned2019-08-13T12:19:33Z-
dc.date.available2019-08-13T12:19:33Z-
dc.date.issued2018-04-25pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUOS-B4PQ6C-
dc.description.abstractThis research aimed to know and analyze the diagnostic evaluation performed by Helena Antipoff,and her collaborators in the identification of school difficulties of the students in special classes in Belo Horizonte from 1929 a 1973.These temporal records are justified by their arrival at Belo Horizonte(1929),and the creation of National Center of Special Education(CENESP),(1929),Central Organ of Superior Direction,with the purpose of promoting,throughout the national territory,expansion and improvement of attendance to Exceptionals.It was used historical research based on primary and secondary documentary sources preserved at Helena Antipoff Foundation in Ibirité, and at Helena Antipoff Documentation and Research Center(CDPHA),located in Central Library of Federal University of Minas Gerais(UFMG).The analyzed data through the technique of content analysis,with reference to the work of Laurence Bardin.It was tried to bring to the field of studying psychology and education,specifically for special education.The questions about the diagnosis as a decision -making process that seeks in pedagogical intervention,appropriate the total development of teaching and learning process,it was evidenced that the classification purpose of evaluation was the recommendation to that time. However, there were indications that Helena Antipoff was critical about the use of standardized psychological tests,as an instrument of evaluation.She was acquainted with knowledge of civilized intelligence from her experiences with Russian children and adolescents and held the idea that natural intelligence was an unreal and confusedly artificial concept.As for education of abnormal children ,she considered the adequate choice of teaching methods and tecniques, as well as pedagogical device to atend to individual differences. It was verified that the use of the diagnostic evaluation in practice of Helena Antipoff proved to be effective as an instrument to identified the school difficulties, besides favoring the construction of individualized curricular activities.pt_BR
dc.description.resumoEsta pesquisa teve como objetivo conhecer e analisar a avaliação diagnóstica realizada por Helena Antipoff e seus colaboradores, na identificação das dificuldades escolares dos alunos das classes especiais de Belo Horizonte no período de 1929 a 1973. Esse recorte temporal se justifica pela sua chegada em Belo Horizonte (1929) e a criação do Centro Nacional de Educação Especial CENESP (1973), Órgão Central de Direção Superior, com a finalidade de promover em todo o território nacional, a expansão e melhoria do atendimento aos Excepcionais. Utilizouse pesquisa histórica baseada em fontes documentais primárias e secundárias, preservadas na Fundação Helena Antipoff, em Ibirité, e no Centro de Documentação e Pesquisa Helena Antipoff (CDPHA), situado na Biblioteca Central da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Os dados coletados foram organizados e analisados por meio da técnica de análise de conteúdo, tendo como referência a obra de Laurence Bardin. Procurou-se trazer para o campo de estudo da psicologia e da educação, especificamente para a educação especial, os questionamentos sobre o diagnóstico como processo de tomada de decisão que busca nas intervenções pedagógicas apropriadas o pleno desenvolvimento do processo de ensino e aprendizagem. Evidenciou-se que a finalidade classificatória da avaliação era a preconizada à época. No entanto, foram constatados indícios de que Helena Antipoff se mostrava crítica quanto à utilização dos testes psicológicos padronizados como instrumento de avaliação. Cunhou o conceito de inteligência civilizada, a partir de suas experiências com crianças e adolescentes russos, sustentava a ideia de que a inteligência natural era um conceito irreal e confusamente artificial. Quanto à educação das crianças anormais, considerava o diagnóstico como procedimento balizador para a escolha adequada dos métodos e técnicas de ensino, assim como um dispositivo pedagógico para atender às diferenças individuais. Verificou-se que o uso da avaliação diagnóstica na prática de Helena Antipoff mostrou-se eficaz como instrumento de identificação das dificuldades escolares além de favorecer a construção de atividades curriculares individualizadas.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectAvaliação diagnósticapt_BR
dc.subjectEducação especialpt_BR
dc.subjectDificuldades escolarespt_BR
dc.subjectHelena antipoffpt_BR
dc.subject.otherDistúrbios da aprendizagempt_BR
dc.subject.otherMetodos e tecnicas de ensinopt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherDificuldade de aprendizagempt_BR
dc.subject.otherEducação especialpt_BR
dc.subject.otherEducação especial Históriapt_BR
dc.subject.otherPsicodiagnosticopt_BR
dc.subject.otherPsicologia da aprendizagempt_BR
dc.subject.otherTestes e medidas educacionaispt_BR
dc.subject.otherAntipoff, Helena, 1892-1974pt_BR
dc.titleA avaliação diagnóstica das dificuldades escolares (1929-1973): preleções de Helena Antipoffpt_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tese_vers_o_final.pdf3.24 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.