Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-B69FFJ
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Carlos Alberto Avila Araujopt_BR
dc.contributor.referee1Luiz Percival Leme Brittopt_BR
dc.contributor.referee2Ana Elisa Ferreira Ribeiropt_BR
dc.contributor.referee3Ana Amélia Lage Martinspt_BR
dc.contributor.referee4Fabricio Jose Nascimento da Silveirapt_BR
dc.contributor.referee5Marilia de Abreu Martins de Paivapt_BR
dc.creatorFabíola Ribeiro Fariaspt_BR
dc.date.accessioned2019-08-12T01:42:35Z-
dc.date.available2019-08-12T01:42:35Z-
dc.date.issued2018-02-16pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUOS-B69FFJ-
dc.description.abstractThis research identifies and analyzes the conceptions of reader and reading present in the four editions of Retratos da leitura no Brasil (2000, 2007, 2011 e 2015), in light of Theodor Adorno's theory of semiculture and concept of formation. For this, it exposes the studies of Adorno and Horkheimer on the culture industry, which has as one of its products the semiculture. In close proximity to the Adornian concept of formation, it presents Constantino Bértolo's conception of reading framework. It also presents Retratos da leitura no Brasil (2000, 2007, 2011 e 2015) in its methodology, indicators and experts analysis on its data, inserting it in the context of the administered world and the ideology of competence, according to Marilena Chauís theory. It concludes that the explicit and implicit conceptions of reader and reading present in the four editions of Retratos da leitura no Brasil contribute to legitimate it in utilitarian and statistical perspectives, which meet the interests of capital in competitiveness, qualified labor force and consumer market, and the interests of the publishing market, which finds in it elements to guide its production.pt_BR
dc.description.resumoEsta pesquisa identifica e analisa as concepções de leitor e leitura presentes nas quatro edições da Retratos da leitura no Brasil (2000, 2007, 2011 e 2015), à luz da teoria da semicultura e do conceito de formação, de Theodor Adorno. Para isso, expõe os estudos de Adorno e Horkheimer sobre a indústria cultural, que tem como um de seus produtos a semicultura; em aproximação com o conceito de formação adorniano, apresenta a concepção de trama leitora, de Constantino Bértolo; apresenta a Retratos da leitura no Brasil em sua metodologia, indicadores e análises de especialistas sobre seus dados, inserindo-a no contexto do mundo administrado e da ideologia da competência, conforme teoria de Marilena Chauí. Conclui que as concepções de leitor e leitura, explícitas e implícitas, presentes nas quatro edições da Retratos da leitura no Brasil analisadas, contribuem para sua legitimação em perspectivas utilitária e estatística, que atendem aos interesses de competitividade do capital, que busca por mão de obra qualificada e mercado consumidor, e do mercado editorial, que encontra elementos para nortear sua produção.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectLeiturapt_BR
dc.subjectRetratos da Leitura no Brasilpt_BR
dc.subjectLeitorpt_BR
dc.subjectFormaçãopt_BR
dc.subjectSemiculturapt_BR
dc.subjectPolíticas Públicas Bibliotecaspt_BR
dc.subjectIndústria Culturalpt_BR
dc.subject.otherLeiturapt_BR
dc.subject.otherPolíticas públicaspt_BR
dc.subject.otherBibliotecas publicaspt_BR
dc.titleO leitor e a leitura revelados pela Retratos da leitura no Brasil: uma análise à luz da teoria da semiculturapt_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.