Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-B7CE6P
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Fabricio Andrade Pereirapt_BR
dc.contributor.referee1Miriam Hermeto de Sa Mottapt_BR
dc.contributor.referee2Jose de Sousa Miguel Lopespt_BR
dc.creatorEloiza Mara de Paula Rossonipt_BR
dc.date.accessioned2019-08-12T05:15:36Z-
dc.date.available2019-08-12T05:15:36Z-
dc.date.issued2017-07-25pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUOS-B7CE6P-
dc.description.abstractThe present work provided the students of the state public network with artistic experiences based on pedagogical practices, through the study of the Paneleiras de Goiabeiras and the work of the ceramist Águeda Valentim. The clay was the basic material for artistic construction of the students and made possible the construction of knowledge and expressive development, besides offering opportunities in artistic and cultural environments. The process of artistic construction of the students was constituted of several elements derived from the experience and experience of the students with elements of the local culture and atelier of the ceramist. The insertion of the students between these two universes, besides contributing to the students' training process, and expanding the cultural repertoire, had as relevance of this research the interlocution between the cultural make of the Paneleiras de Goiabeiras and the artistic work of the ceramist Águeda Valentim, in the sense to promote the distinction between the two universes, without delegitimizing any. A book was elaborated with the experiences and possibilities of pedagogical activities that used the mud in the school scope. The theoretical approach of the work was supported by the authors Larossa (2005), Barbosa (2005), Sacomanni (2004), Dewey (2011) and other authors who dialogued with the approaches in the teaching-learning process.pt_BR
dc.description.resumoO presente trabalho propiciou aos estudantes da rede pública estadual experiências artísticas a partir de práticas pedagógicas, por meio do estudo das Paneleiras de Goiabeiras e do trabalho da ceramista Águeda Valentim. O barro foi o material básico para construção artística dos estudantes e possibilitou a construção de conhecimento e desenvolvimento expressivo, além de oportunizar vivências em ambientes artísticos e culturais. O processo de construção artística dos alunos foi constituído de vários elementos advindos da vivência e experiência com elementos da cultura local e ateliê da ceramista. A inserção dos estudantes nestes dois universos além de contribuir no processo de formação dos estudantes, e ampliar o repertório cultural, teve como relevância desta pesquisa pela interlocução entre o fazer cultural das Paneleiras de Goiabeiras e o fazer artístico da ceramista Águeda Valentim, no sentido de promover a distinção entre os dois universos, sem deslegitimar nenhum. Elaborou-se um livro com as vivências e possibilidades de atividades pedagógicas que utilizaram o barro no âmbito escolar. A abordagem teórica do trabalho respaldou-se nos autores Larossa (2005), Barbosa (2005), Sacomanni (2004), Dewey (2011) e outros autores que dialogaram com as abordagens no processo de ensinoaprendizagem.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectProcesso de criaçãopt_BR
dc.subjectVivências e experiências artísticas e culturaispt_BR
dc.subject.otherTrabalhos em cerâmicapt_BR
dc.subject.otherArte e educaçãopt_BR
dc.subject.otherValentim, Águeda , 1866-1929pt_BR
dc.subject.otherCriação (Literária, artística, etc)pt_BR
dc.subject.otherArte Estudo e ensinopt_BR
dc.titleInterlocuções entre a cerâmica de Águeda Valentim e o barro das paneleiras de Goiabeiras: possibilidades para a construção artística dos alunos da rede estadual de Vitória (ES)pt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
eloiza_mara_de_paula_rossoni.pdf14.77 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.