Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-B88ERX
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Heloisa Maria Murgel Starlingpt_BR
dc.contributor.referee1Miriam Hermeto de Sa Mottapt_BR
dc.contributor.referee2Frederico Oliveira Coelhopt_BR
dc.creatorDavi Aroeira Kacowiczpt_BR
dc.date.accessioned2019-08-12T12:23:12Z-
dc.date.available2019-08-12T12:23:12Z-
dc.date.issued2017-06-29pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUOS-B88ERX-
dc.description.abstractThe following dissertation intends to signify the word tropicália as a esthetical concept on the brazilian culture, aiming to substantitiate elements of this neologism at it's elementary conditions. We'll be narrating the history of this concept on it's initial steps: Since it's creation by Hélio Oiticica; It's appropriation on Caetano Veloso's song; It's explosion by the national press; It's esthetic development at an empirical level. Simultaneously, the text objectives to expose facts and contexts of it's time, wich led the cultural imagination to perceive an artistical phenomenon going on at the country, wich the press classified as movimento tropicalista (Tropicalist Movement). The dissertation will occupy itself, in a bigger extent, to elucidate why this phenomenon had been designated as such: Tropicália. Then entwined, two semantical perspectives over the same word: As an adjective and as a noun respectively: the tropicália-concept and Tropicália as a cultural and artistic movement. Aiming to assist it's reading and exposure of the present ideas, the dissertation develops as a metaphor the constellation: as the artists and their works of art called tropicalistas would appear as stars composing an astral design, the concept of tropicália would be an invisible link the synergy wich congregates and gives sense to this sidereal corpus called Tropicália. Here covered, as stepping stones of this cosmos, the following masterpieces produced in 1967: the production of Oswald Andrade's play O Rei da Vela, by the Teatro Oficina group; Glauber Rocha's film Terra em Transe; and the Tropicálias by Caetano Veloso and Hélio Oiticica. It is postulated here how, from the elective affinities between these works, a tropicalist aesthetic was instituted.pt_BR
dc.description.resumoA presente dissertação tem como objetivo denotar a palavra tropicália como um conceito estético específico da cultura brasileira, buscando fundamentar os elementos subscritos nesse neologismo em suas condições fundamentais. Narraremos a história desse conceito em suas primeiras etapas: desde sua invenção por Hélio Oiticica; sua apropriação na canção de Caetano Veloso; sua explosão na imprensa nacional; sua estetização no plano do sensível. Simultaneamente, o texto buscará expor os fatos e o contexto da época que levaram a imaginação cultural a perceber um fenômeno artístico em curso no país, o qual a imprensa classificou de movimento tropicalista. A dissertação se ocupará, em grande medida, em elucidar o porquê desse fenômeno ter sido assim designado: Tropicália. São entrelaçadas, portanto, duas perspectivas semânticas sobre o mesmo vocábulo: uma adjetiva e outra substantiva respectivamente: a tropicália- conceito e a Tropicália como uma movimentação artístico cultural. Buscando auxiliar a leitura e a exposição das ideias aqui presentes, a dissertação elabora como metáfora a constelação: enquanto as obras e os artistas chamados de tropicalistas figurariam como estrelas que compõe um desenho astral, o conceito de tropicália seria o elo invisível a sinergia que congrega e dá sentido a esse corpus sideral chamado Tropicália. Compreende-se aqui, como marcos iniciais desse cosmos, as obras produzidas em 1967: a montagem do Teatro Oficina para o texto de Oswald Andrade, O Rei da Vela; o filme de Glauber Rocha, Terra em Transe; e as Tropicálias de Caetano Veloso e de Hélio Oiticica. Postula-se aqui como, das afinidades eletivas entre esses trabalhos, instituiu-se uma estética tropicalista.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectMovimentação Artísticapt_BR
dc.subjectCultura Brasileirapt_BR
dc.subjectTropicáliapt_BR
dc.subjectBrasilidadept_BR
dc.subject.otherTropicalismo (Movimento musical)pt_BR
dc.subject.otherHistóriapt_BR
dc.subject.otherCulturapt_BR
dc.titleEstrelas em constelação: considerações sobre o conceito de tropicáliapt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
disserta__o_tropic_lia_davi_aroeira_kacowicz.pdf1.61 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.