Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-BAPP9J
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Maria Ines Mafra Goulartpt_BR
dc.contributor.referee1Maria Cristina Soares de Gouveapt_BR
dc.contributor.referee2Sandro Vinicius Sales dos Santospt_BR
dc.creatorViviane Tolentino da Silvapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-14T08:20:00Z-
dc.date.available2019-08-14T08:20:00Z-
dc.date.issued2018-12-17pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUOS-BAPP9J-
dc.description.abstractThis report describes the experiences constituted by a group of babies through the interactive dynamic established with the social environment, in the context of the nursery in a Municipal School of Infantile Education in Belo Horizonte, considering the way these interactional processes occur and the production of senses built in approximations. It was supported by the theoretical framework of Vygotsky and his collaborators, in the perspective of the theory of Historical-Cultural Psychology and the concept of experience (perezhivanie) (Vigotski, 1931/1996, 1933-1934 / 2010) to understand the children constitution as subject socio-historical-cultural and human formation. In order to find indicative responses to the central objective, a research with an ethnographic perspective was carried out in a group of 13 babies, aged 10 months to 1 year and 2 months, for six months, aiming at the daily nursery, the experiences and relationships established by children in this context. Data were obtained through filmed registrations, photographic records, field diary annotations and semi-structured interviews with adults. This resulted in a compendium of social actions of the babies, which revealed their ways of interacting when establishing their relationships in the educational space and the meanings woven in these encounters. For the analysis, an interface was made between the produced data and the delimited theoretical framework. Interpretations point to the potency of the nursery space, by promoting children's relationships at various times during the routine, by means of verbal and non-verbal expressions and by providing the experiences of the little ones. As results, we verified the dynamics of the unit {person | socio-cultural milieu}, constituted in a dialectical game in which the collective environment is transformed as the babies develop and all the participants of that environment also transform themselves. The development process of one of the babies was also evidenced: Icarus, of the one who needs more careful care for the one who cares. It concludes by emphasizing the implications of the knowledge produced on the experiences for the training of professionals in this collective environment of care and education. In this sense, the research brings subsidies to the pedagogical practice, contributing to the development of quality in the babies care in educational institutionspt_BR
dc.description.resumoEste trabalho teve como propósito conhecer as vivências constituídas por um grupo de bebês por meio da dinâmica interativa estabelecida com o meio social, no contexto do berçário em uma Escola Municipal de Educação Infantil de Belo Horizonte, atentando para o modo como ocorrem tais processos interacionais e a produção de sentidos construídos nas aproximações. Respaldou-se no arcabouço teórico de Vigotski e seus colaboradores, na perspectiva da teoria da Psicologia Histórico-Cultural e do conceito de vivência (perejivánie) (Vigotski, 1931/ 1996; 1933-1934/ 2010) para compreender a constituição da criança enquanto sujeito sócio-histórico-cultural e a formação humana. No sentido de buscar indicativos de respostas para o objetivo central, foi realizada uma pesquisa com uma perspectiva etnográfica, em um grupo de 13 bebês, com idades entre 10 meses a 1 ano e 2 meses, durante seis meses, visando o conhecimento do cotidiano do berçário, as vivências e relações estabelecidas pelas crianças neste contexto. Os dados foram obtidos por meio de registros fílmicos, fotográficos, anotações no diário de campo e entrevistas semiestruturadas com os adultos. Disso resultou um compêndio de ações sociais dos bebês, que revelou suas formas de interagir ao estabelecer suas relações no espaço educacional e as significações tecidas nestes encontros. Para a análise, realizou-se uma interface entre os dados produzidos e o quadro teórico delimitado. As interpretações apontam para a potência do espaço do berçário, ao promover as relações das crianças em diversos momentos durante a rotina, realizadas por meios das expressões verbais e não verbais e ao propiciar a constituição das vivências pelos pequenos. Como resultados, constatou-se a dinâmica da unidade {pessoa | meio sócio-cultural}, constituída em um jogo dialético no qual o ambiente coletivo se transforma na medida em que os bebês se desenvolvem e todos os participantes daquele espaço também se transformam. Evidenciou-se, ainda, o processo de desenvolvimento de um dos bebês: Ícaro, daquele que precisa de um cuidado mais atento para aquele que cuida. Conclui-se, enfatizando as implicações do conhecimento produzido sobre as vivências para a formação dos profissionais neste espaço coletivo de cuidados e educação. Nesse sentido, a pesquisa traz subsídios para a prática pedagógica, contribuindo para o desenvolvimento da qualidade no atendimento aos bebês em instituições educativaspt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectRelações Sociaispt_BR
dc.subjectEducação Infantilpt_BR
dc.subjectBebêspt_BR
dc.subjectVivências (perejivániept_BR
dc.subject.otherEducação pre-escolarpt_BR
dc.subject.otherPsicologia da primeira infânciapt_BR
dc.subject.otherLactantes Desenvolvimentopt_BR
dc.subject.otherPsicologia infantilpt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherPsicologia educacionalpt_BR
dc.subject.otherProfessores de educação pré-escolar Formaçãopt_BR
dc.subject.otherEducação de criançaspt_BR
dc.subject.otherLactantes Educaçãopt_BR
dc.subject.otherBerçáriospt_BR
dc.subject.otherCrianças Desenvolvimentopt_BR
dc.titleAs vivências dos bebês no berçário de uma escola municipal de educação infantil de Belo Horizonte: processos interacionais e a construção de sentidos em suas aproximaçõespt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
disserta__o_viviane_tolentino_da_silva.pdf5.41 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.