Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/DAJR-88QGML
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Luiz Carlos de Assis Rochapt_BR
dc.contributor.referee1Evandro Silva Martinspt_BR
dc.contributor.referee2Monica Mano Trindadept_BR
dc.contributor.referee3Maria Beatriz Nascimento Decatpt_BR
dc.contributor.referee4Delaine Cafiero Bicalhopt_BR
dc.creatorMargarete Von Muhlen Pollpt_BR
dc.date.accessioned2019-08-10T12:56:43Z-
dc.date.available2019-08-10T12:56:43Z-
dc.date.issued2008-12-12pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/DAJR-88QGML-
dc.description.abstractThe axis of the present dissertation is the teaching of standard norm through the rules and metalinguistic analysis conveyed by normative grammar books. This dissertation investigates why current teaching practice is still based on standardizing grammar books, even after theirflaws have been identified by Linguistics. Four factors are presented as the major causes for such continuity. The literature in the field of Linguistics is in the center of that discussion, which is informed by the Theoretical Linguistics and Applied Linguistics literature whichcomplicate the concept of standard norm or similar terms used to refer to educated language standards as well as its teaching. This study is divided into seven sections which outline the emergence of the concern for the standard norm and the more recent resistant to it.pt_BR
dc.description.resumoO eixo desta tese é o ensino de norma padrão, que encontra lugar através do ensino das regras e da metalinguagem veiculadas pelos compêndios de gramática normativa. Esta tese procura investigar por que o ensino de gramática normativa continua pautando as aulas de Língua Portuguesa nas escolas mesmo após a Lingüística ter apontado as falhas desses compêndios. Trabalhamos com a hipótese de que são quatro os principais fatores que levam à continuidade desse ensino. Essa hipótese coloca as publicações na área dos estudos da Lingüística no centro da discussão. Assim, a tese trabalhará com publicações na área da Lingüística Teórica e da Lingüística Aplicada que discutem o conceito de norma padrão ou outras terminologiasempregadas em referência à norma lingüística de prestígio e seu ensino. O trabalho divideseem sete seções, que abordam, em linhas gerais, o surgimento do normativismo lingüístico e o questionamento do mesmo.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectnorma padrãopt_BR
dc.subjectensino de Portuguêspt_BR
dc.subjecterro lingüísticopt_BR
dc.subjectgramática normativapt_BR
dc.subject.otherLíngua portuguesa Normalizaçãopt_BR
dc.subject.otherLíngua portuguesa Idiotismos, correções, errospt_BR
dc.subject.otherLingüísticapt_BR
dc.subject.otherLíngua padrãopt_BR
dc.subject.otherLíngua portuguesa Estudo e ensinopt_BR
dc.subject.otherLingua portuguesa Gramática Estudo e ensinopt_BR
dc.subject.otherSociolingüísticapt_BR
dc.titleEnsino de língua portuguesa: relações entre o saber científico e a práticasocial da linguagempt_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
1017d.pdf776.05 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.