Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/EABA-9KTHBL
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Gilcione Nonato Costapt_BR
dc.contributor.referee1Marcelo Richard Hilariopt_BR
dc.contributor.referee2Mauricio Barros Correa Juniorpt_BR
dc.creatorAlan Gouveiapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-09T18:29:17Z-
dc.date.available2019-08-09T18:29:17Z-
dc.date.issued2014-05-28pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/EABA-9KTHBL-
dc.description.abstractThis monograph presents a brief study on the geometry of the Earth, where three main topics will be discussed , the first being related to the true shape of our planet , because we know that the earth is round , but it is not a perfect sphere since their poles have a slight flattening , flattening study how this is possible and illustrated with a simple experiment that can be used even in elementary school , after we calculate the radius of the Earth by the method of Eratosthenes who was the first man to discover the dimensions of earth, is using a very simple method of observation for about two thousand years ago and finally study the geographic coordinates that serves to give the precise location of a point in the Globe . From the survey , it can be concluded that contextualization and interdisciplinarity between mathematics and geography using the Earth is extremely important because it allows the student to study both disciplines at the same time and develop a taste for the study of geometry.pt_BR
dc.description.resumoEsta Monografia apresenta um breve estudo sobre a Geometria do Planeta Terra, onde serão abordados três temas principais, sendo o primeiro em relação ao verdadeiro formato do nosso Planeta, pois sabemos que a Terra é redonda, mas não é uma esfera perfeita já que os seus pólos têm um leve achatamento, estudamos como esse achatamento é possível e ilustramos com um simples experimento que pode ser utilizado até mesmo no ensino fundamental, logo após calculamos o raio do Planeta Terra pelo método de Eratóstenes que foi o primeiro homem a descobrir as dimensões da Terra, utilizando se de um método de observação bem simples a cerca de dois mil anos atrás e por fim estudamos as coordenadas geográficas que serve para dar a localização precisa de um ponto no Globo Terrestre. A partir da pesquisa realizada, é possível concluir que a contextualização e a interdisciplinaridade entre a matemática e a geografia usando o Planeta Terra é de extrema importância, pois permite que o aluno possa estudar duas disciplinas ao mesmo tempo além de desenvolver o gosto pelo estudo da geometria.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectMatemáticapt_BR
dc.subjectPlaneta Terrapt_BR
dc.subjectRaiopt_BR
dc.subjectGeometriapt_BR
dc.subjectCircunferênciapt_BR
dc.subject.otherGeometriapt_BR
dc.subject.otherMatemática Estudo e ensinopt_BR
dc.titleA geometria do planeta Terrapt_BR
dc.typeMonografias de Especializaçãopt_BR
Appears in Collections:Especialização em Matemática Para Professores

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
a_geometria_do_planeta_terra___alan.pdf540.93 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.