Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/EABA-9WMJR2
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Luiz Gustavo Farah Diaspt_BR
dc.contributor.referee1Gilcione Nonato Costapt_BR
dc.contributor.referee2Marcelo Domingos Marchesinpt_BR
dc.creatorRoberto Fernandes Silvestrept_BR
dc.date.accessioned2019-08-13T03:01:34Z-
dc.date.available2019-08-13T03:01:34Z-
dc.date.issued2015-04-24pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/EABA-9WMJR2-
dc.description.abstractThis work proposes a reflection on how the financial mathematics is taught in schools, in order to make the students reflection and become conscious consumers. This reflection is necessary since such content, in most cases, is grounded in approaches which bound the concepts followed by exercises without practical applicabilities. Furthermore, it is taught, almost at the end of the studies dead line, quickly and superficially. It has grounded the educational relationship / learning where teachers and students are lacking skills to deal with the reality of the financial market in their daily lives. In order to sustain this the transcribed reflection, this effective research in presenting lectures to a group 3RD year (last grade of high school) of Escola Estadual Governador Israel Pinheiro, aimed at presentation of the content focused at the importance of the financial mathematics to the everyday society. Exposing examples from a real life shown in graphics, tables and explanatory formulas. The classes are going through simple and compound simulation, from the Prices tables, SAC and cash flow working with the concepts, understanding and application of the content.pt_BR
dc.description.resumoEste trabalho propõe uma reflexão sobre a maneira como a matemática financeira é ensinada nas escolas, com intuito de o aluno fazer uma reflexão financeira para se tornar um consumidor consciente. Essa reflexão se faz necessária visto que tal conteúdo, na maioria das vezes, o assunto é pautado em abordagens que se limitam a conceitos seguidos de exercícios, sem aplicabilidade prática. Além disso, é ministrado, quase sempre, no final do ano letivo de forma rápida e superficial. Isso tem garantido a reprodução de uma relação de ensino/aprendizagem na qual os professores e alunos se encontram desprovidos de habilidades para lidar com a realidade do universo financeiro em suas vidas diárias. Para sustentar a reflexão transcrita, essa pesquisa se efetiva na apresentação de aulas expositivas para uma turma do 3º ano do nível médio da Escola Estadual Governador Israel Pinheiro, visando à apresentação do conteúdo focado na importância da matemática financeira para o cotidiano da sociedade, utilizando exemplos da vida real mostrados em gráficos, tabelas e fórmulas explicativas. As aulas ocorrerão por meio da simulação de juros simples e compostos, das tabelas Price e SAC e fluxo de caixa, trabalhando com conceitos essenciais para a compreensão e aplicação do conteúdo.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectcidadaniapt_BR
dc.subjectescolapt_BR
dc.subjectReflexãopt_BR
dc.subjectmatemática financeirapt_BR
dc.subject.otherMatemáticapt_BR
dc.subject.otherEducação financeirapt_BR
dc.subject.otherMatemática financeirapt_BR
dc.titleA importância do ensino da matemática financeira no ensino médiopt_BR
dc.typeMonografias de Especializaçãopt_BR
Appears in Collections:Especialização em Matemática Para Professores

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
monografia_robertofernandes.pdf1.19 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.