Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/EABA-A5ALHT
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Ana Rafaela Correia Ferreirapt_BR
dc.contributor.referee1Renata Alves Costapt_BR
dc.contributor.referee2Warley Machado Correiapt_BR
dc.creatorJorge Andrade dos Santospt_BR
dc.date.accessioned2019-08-12T11:23:32Z-
dc.date.available2019-08-12T11:23:32Z-
dc.date.issued2015-12-15pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/EABA-A5ALHT-
dc.description.abstractThis work presents an analysis of some textbooks of Mathematics focused on EJA Educação de Jovens e Adultos (Education for Youth and Adults). We especially analyzed the part of "introduction of algebra" in two textbooks, describing its language, form and content, according to the specificity of the public of EJA, besides to investigate the importance of studying this content for this modality. Mathematics has a very important role in the formation of the citizen, since is present in day to day and it is essential to know how to deal with it. As in EJA the course duration is less, the contents to be worked must be more objective and not give rise to infantilization, causing that students of EJA feel discouraged and occurs educational evasion. For literature searches, we saw a certain consensus that the times and adult learning rhythms are very different from those that proposes to children and adolescents and that, therefore, both the content to be worked out, such as the times and teaching methods should have their own profiles. The main results achieved in this work, analyzing the textbooks, shows that, although few in number, activities could contribute to a raising of the conscience of students about their role in society to which they belong and that the textbook would be one of the tools to catch up that target.pt_BR
dc.description.resumoEste trabalho traz uma análise de alguns livros didáticos de Matemática voltados para a Educação de Jovens e Adultos (EJA). Analisamos especialmente a parte de introdução da álgebra" em dois livros didáticos, descrevendo sua linguagem, apresentação e conteúdo, de acordo com a especificidade do público da EJA, além de investigar a importância do estudo desse conteúdo para essa modalidade. A Matemática tem um papel muito importante na formação do cidadão, visto que está presente no dia a dia e é essencial saber lidar com ela. Como na EJA a duração do curso é menor, os conteúdos a serem trabalhados devem ser mais objetivos e não dar margem para a infantilização, fazendo com que os alunos da EJA se sintam desestimulados e ocorra a evasão escolar. Pelas pesquisas bibliográficas, observamos um certo consenso de que os tempos e os ritmos de aprendizagem do adulto são bem diferentes daqueles que se propõem para as crianças e os adolescentes e que, portanto, tanto os conteúdos a serem trabalhados, como os tempos e os métodos de ensino deveriam ter perfis próprios. Os principais resultados que alcançamos nesse trabalho, ao analisar os livros didáticos, mostram que, ainda que em número reduzido, as atividades podem contribuir para a elevação da consciência dos educandos sobre seu papel na sociedade na qual estão inseridos e que o livro didático seria uma das ferramentas para alcançar esse objetivo.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducação Matemáticapt_BR
dc.subjectLivros Didáticospt_BR
dc.subjectEducação de Jovens e Adultospt_BR
dc.subjectEnsino de Álgebrapt_BR
dc.subject.otherMatemáticapt_BR
dc.subject.otherAlgébrapt_BR
dc.title"Introdução à álgebra" nos livros didáticos voltados para a EJApt_BR
dc.typeMonografias de Especializaçãopt_BR
Appears in Collections:Especialização em Matemática Para Professores

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
monografia_jorgeandrade.pdf1.21 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.