Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/EBAC-9Q3NMG
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Maria Regina Emery Quitespt_BR
dc.contributor.referee1Adalgisa Arantes Campospt_BR
dc.contributor.referee2Alessandra Rosadopt_BR
dc.creatorLia Sipaúba Proença de Moraespt_BR
dc.date.accessioned2019-08-11T21:35:41Z-
dc.date.available2019-08-11T21:35:41Z-
dc.date.issued2014-08-08pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/EBAC-9Q3NMG-
dc.description.abstractIn Brazil colony, during century XVIII and beginning of the XIX, in the Capitania of Minas, the Christian religion was perpetuated by its devotinals images. Colonial sacraded imaginary composes a field of ample and interdisciplinary study. This work has as objective to analyze the iconographic representations, the techniques and materials of the sculptures of Christs Passion, located in the sides retables of the nave and retables of the consistory of the Church of the Third Order of Ours Lady of Carmel of Ouro Preto (MG). This research emphasis the technology of the sculpture in wood with lead mask polychomatedes, known as mascarilla. The methodology applied for this study is based on a bibliographical survey in the areas of history, art and iconography to embrace a documentary research. The research in loco is based in photographic register, inquiry of materials, techniques and scientific analyses of the Christs of the Passion. Such sculptures present a constructive technology in variations of Images To Dress and Whole Carvings. Its technique of the mask in polychomated lead mold was common in Spain and Andean countries, is rare in Minas Gerais. These images must be preserved and recognized as important source of historical, artistic and social research.pt_BR
dc.description.resumoNo Brasil colônia, durante o século XVIII e início do XIX, na Capitania de Minas, a religião cristã foi perpetuada por suas imagens devocionais. A imaginária sacra colonial compõe um campo de estudo amplo e interdisciplinar. Esse trabalho tem como objetivo analisar as representações iconográficas, as técnicas e materiais das esculturas da Paixão de Cristo, localizadas nos retábulos laterais da nave e retábulo do consistório da Igreja da Ordem Terceira de Nossa Senhora do Carmo de Ouro Preto (MG). Esta pesquisa dá ênfase à tecnologia da escultura em madeira com máscara de chumbo policromadas, conhecida por mascarilla. A metodologia aplicada para esse estudo se fundamentou em um levantamento bibliográfico nas áreas de história, arte e iconografia abarcando uma pesquisa documental. A pesquisa in loco se pautou em registro fotográfico, investigação de materiais, técnicas e análises científicas dos Cristos da Paixão. Tais esculturas apresentam uma tecnologia construtiva em variações de Imagens de Vestir e Talha Inteira. Sua técnica da máscara em molde de chumbo policromado foi comum na Espanha e países andinos, é rara em Minas Gerais. Essas imagens devem ser preservadas e reconhecidas como importante fonte de pesquisa histórica, artística e social.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectCristos da Paixãopt_BR
dc.subjectOrdem Terceira do Carmo de Ouro Pretopt_BR
dc.subjectMáscara de chumbopt_BR
dc.subjectEscultura em madeira policromadapt_BR
dc.subject.otherEscultura de madeirapt_BR
dc.subject.otherArte Sacra Minas Geraispt_BR
dc.subject.otherIgreja da Ordem Terceira de Nossa Senhora do Carmo (Ouro Preto, MG)pt_BR
dc.subject.otherÍdolos e imagenspt_BR
dc.titleOs Cristos da Paixão da Ordem Terceira do Carmo de Ouro Preto (MG)pt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
diss_lia_sipa_ba.pdf8.65 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.