Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/EBAC-9QBN75
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Ernani de Castro Malettapt_BR
dc.contributor.referee1Elena Vássinapt_BR
dc.contributor.referee2Eugenio Tadeu Pereirapt_BR
dc.contributor.referee3Luiz Otavio Carvalho Goncalves de Souzapt_BR
dc.creatorVinicius Assuncao Albrickerpt_BR
dc.date.accessioned2019-08-12T12:50:29Z-
dc.date.available2019-08-12T12:50:29Z-
dc.date.issued2014-08-22pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/EBAC-9QBN75-
dc.description.abstractThe present work explores the stage speech based on the interlacing of the principles and procedures of the Russian master Konstantin Stanislavski and the English director Declan Donnellan. According to the perspective of the Stanislavski system, speech is comprehended as a physical action, considering the investigation of its main qualitative aspects and the effective strategies for its development. On the other hand, in Donnellans context, speech is considered a reaction. Following this, it is assumed, in this work, that the Donnellans concept denominated target appears to be an efficient device for the actor´s formation. In this sense, the reflection proposed herein is concentrated on the actor´s work and aims at contributing to the learning and developing of his/her speech competences. Such competences are linked to three major questions about the stage speech: 1) it is an action that is reactive, objectified, transformative, provocative and replete with expressive nuances; 2) it should not be relegated only to the final moments of creation; 3) it does not depend on the outbursts of inspiration. In this context, two approaches dedicated to the acting practice are articulated: the one of Stanislavski, with the procedures of the physical actions, and the other of Donnellan, with the theoretical-practical fundamentals of the target. As a result, an arrangement of methodological proposals is delineated here which describes didactic examples and suggestions for exercises, all tested and developed in the Fisções Studio and directed to a specific work with the stage speech.pt_BR
dc.description.resumoNo presente trabalho, explora-se a fala cênica sob o entrelaçamento dos princípios e procedimentos do mestre russo Konstantin Stanislávski e do diretor inglês Declan Donnellan. Na perspectiva do sistema de Stanislávski, entende-se a fala como uma ação física, investigando-se seus principais aspectos qualitativos e as estratégias eficazes para o seu desenvolvimento. Por outro lado, no contexto de Donnellan, aborda-se a fala como uma reação. Sendo assim, assume-se, neste trabalho, que o conceito de Donnellan denominado alvo vem a ser um eficiente dispositivo na formação do ator. Nesse sentido, a reflexão proposta concentra-se no trabalho do ator e objetiva contribuir para o aprendizado e desenvolvimento das suas competências de fala. Tais competências estão vinculadas a três grandes questões sobre a fala cênica: 1) é uma ação reativa, objetivada, transformadora, provocativa e repleta em nuances expressivas; 2) não deve ser relegada somente aos momentos finais da criação; 3) não depende dos arroubos da inspiração. Nesse contexto, articulam-se duas abordagens dedicadas ao exercício da atuação cênica: a de Stanislávski, com os procedimentos das ações físicas, e a de Donnellan, com os seus fundamentos teórico-práticos do alvo. Como resultado, delineia-se um arranjo de propostas metodológicas em que são descritos exemplos didáticos e sugestões de exercícios, experimentados e desenvolvidos no Estúdio Fisções, direcionados ao trabalho específico com a fala cênica.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectFormação de atorpt_BR
dc.subjectAtuação cênicapt_BR
dc.subjectAção físicapt_BR
dc.subjectSistema de Stanislávskipt_BR
dc.subjectFala cênicapt_BR
dc.subjectAlvopt_BR
dc.subjectDeclan Donnellanpt_BR
dc.subject.otherVoz Educacaopt_BR
dc.subject.otherStanislavski, Konstantin , 1863-1938pt_BR
dc.subject.otherDonnellan, Declanpt_BR
dc.subject.otherTeatropt_BR
dc.subject.otherAtores Estudo e ensinopt_BR
dc.subject.otherRepresentação teatralpt_BR
dc.titleA fala cênica sob o entrelaçamento dos princípios e procedimentos de Konstantin Stanislávski e Declan Donnellanpt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
disserta__o___vin_cius_albricker___vers_o_final_digital.pdf1.41 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.