Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/EBAC-9QBN75
Type: Dissertação de Mestrado
Title: A fala cênica sob o entrelaçamento dos princípios e procedimentos de Konstantin Stanislávski e Declan Donnellan
Authors: Vinicius Assuncao Albricker
First Advisor: Ernani de Castro Maletta
First Referee: Elena Vássina
Second Referee: Eugenio Tadeu Pereira
Third Referee: Luiz Otavio Carvalho Goncalves de Souza
Abstract: No presente trabalho, explora-se a fala cênica sob o entrelaçamento dos princípios e procedimentos do mestre russo Konstantin Stanislávski e do diretor inglês Declan Donnellan. Na perspectiva do sistema de Stanislávski, entende-se a fala como uma ação física, investigando-se seus principais aspectos qualitativos e as estratégias eficazes para o seu desenvolvimento. Por outro lado, no contexto de Donnellan, aborda-se a fala como uma reação. Sendo assim, assume-se, neste trabalho, que o conceito de Donnellan denominado alvo vem a ser um eficiente dispositivo na formação do ator. Nesse sentido, a reflexão proposta concentra-se no trabalho do ator e objetiva contribuir para o aprendizado e desenvolvimento das suas competências de fala. Tais competências estão vinculadas a três grandes questões sobre a fala cênica: 1) é uma ação reativa, objetivada, transformadora, provocativa e repleta em nuances expressivas; 2) não deve ser relegada somente aos momentos finais da criação; 3) não depende dos arroubos da inspiração. Nesse contexto, articulam-se duas abordagens dedicadas ao exercício da atuação cênica: a de Stanislávski, com os procedimentos das ações físicas, e a de Donnellan, com os seus fundamentos teórico-práticos do alvo. Como resultado, delineia-se um arranjo de propostas metodológicas em que são descritos exemplos didáticos e sugestões de exercícios, experimentados e desenvolvidos no Estúdio Fisções, direcionados ao trabalho específico com a fala cênica.
Abstract: The present work explores the stage speech based on the interlacing of the principles and procedures of the Russian master Konstantin Stanislavski and the English director Declan Donnellan. According to the perspective of the Stanislavski system, speech is comprehended as a physical action, considering the investigation of its main qualitative aspects and the effective strategies for its development. On the other hand, in Donnellans context, speech is considered a reaction. Following this, it is assumed, in this work, that the Donnellans concept denominated target appears to be an efficient device for the actor´s formation. In this sense, the reflection proposed herein is concentrated on the actor´s work and aims at contributing to the learning and developing of his/her speech competences. Such competences are linked to three major questions about the stage speech: 1) it is an action that is reactive, objectified, transformative, provocative and replete with expressive nuances; 2) it should not be relegated only to the final moments of creation; 3) it does not depend on the outbursts of inspiration. In this context, two approaches dedicated to the acting practice are articulated: the one of Stanislavski, with the procedures of the physical actions, and the other of Donnellan, with the theoretical-practical fundamentals of the target. As a result, an arrangement of methodological proposals is delineated here which describes didactic examples and suggestions for exercises, all tested and developed in the Fisções Studio and directed to a specific work with the stage speech.
Subject: Voz Educacao
Stanislavski, Konstantin , 1863-1938
Donnellan, Declan
Teatro
Atores Estudo e ensino
Representação teatral
language: Português
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
Rights: Acesso Aberto
URI: http://hdl.handle.net/1843/EBAC-9QBN75
Issue Date: 22-Aug-2014
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
disserta__o___vin_cius_albricker___vers_o_final_digital.pdf1.41 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.