Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/EBAC-9RHEF4
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Fernando Antonio Mencarellipt_BR
dc.contributor.referee1Orlando Luiz de Araújopt_BR
dc.contributor.referee2Francisca Rosália Silva Menezespt_BR
dc.contributor.referee3Mariana de Lima e Munizpt_BR
dc.contributor.referee4Antonio Barreto Hildebrandopt_BR
dc.creatorGilson Brandão Costapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-14T20:53:49Z-
dc.date.available2019-08-14T20:53:49Z-
dc.date.issued2014-10-09pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/EBAC-9RHEF4-
dc.description.abstractThe contemporary Brazilian theater was based on searching for performers in different regions of Brazil: men and women who aimed, through an intensive practice, an own way of thinking and creating their plays. In the state of Ceará, for example, more specifically in the end of the 1980s, the performer and playwright called Ricardo Guilherme contributed to motivate a mature reflection and also the local setting. He proposed a theater movement named Teatro Radical, which is characterized by linking concepts of the Epic Theater, thePoor Theater (by Jerzi Grotowski), the Theater Anthropology (by EugênioBarba) and also through an intensive interpretation of the Brazilian culture. The Teatro Radical was increased in the contemporary setting of Ceará causing important creations in solo and collective plays. In this respect, the interpretation of that phenomenon, based on a historical, social and esthetic approach, will be focused on the basis, the development and the movement of the theatrical practice in the city of Fortaleza, which is the capital of Ceará, focusing on the essential elements which are worked in performances: the performer, scripts, audience, the elements of traditional practices in local performances and also questions related to the myth and to identities. From an interdisciplinary approach, this thesis compares that interpretation based on the fields of history, esthetic, semiotics and anthropology. It is a proposal to understand and interpret that phenomenon through an analysis of principles, fundamentals and studies of plays which were done by the performer mentioned previously, by other performers, groups and also by experiences carried out in the acting school, the Dramatic Art Courses. The scientific method, which focuses on interpreting, constructing and developing of the Teatro Radical, is based on the study of sources that are consisted in interviews published, semi-structured interviews, speeches, photographs, videos, newspaper reports, playbills and critical thoughts.pt_BR
dc.description.resumoO teatro brasileiro contemporâneo foi adensado pela busca de artistas, homens e mulheres da cena que, em regiões diferenciadas do país, objetivavam, através de intensiva prática, um modo próprio de pensar e conceber a criação teatral. No Ceará, no final dos anos 1980, o ator, encenador e dramaturgo cearense Ricardo Guilherme adensou a reflexão e a cena local com a proposição do Teatro Radical, poética tangenciada pelo cruzamento de conceitos do Teatro Épico, do Teatro Pobre de Jerzi Grotowski, da Antropologia Teatral de Eugênio Barba e por intensiva interpretação da cultura brasileira. O Teatro Radical dimensionou-se na cena contemporânea cearense, provocandosignificativas criações tanto de montagens-solo quanto de montagens coletivas. O estudo, a compreensão e interpretação do respectivo fenômeno enunciado primam pelo diálogo interdisciplinar tendo como referência teórica a História, a Antropologia, a Etnocenologia, a Estética, os Estudos Culturais e a Semiologia. Focalizamos o desenvolvimento e o movimento da prática do Teatro Radical na cena contemporânea da cidade de Fortaleza. Recortamos como pesquisa de linguagem do Teatro Radical os elementos fundamentais trabalhados em processos cênicos: o ator, as narrativas, o espectador, o diálogo com os materiais, as matrizes das práticas espetaculares tradicionais locais e as questões relacionadas ao mito e às identidades. Propõe-se a compreender e interpretar o fenômeno a partir de fundamentações, conceitos, processos cênicos e encenações realizadas pelo autor da proposição, por atuantes, por grupos e por outras experiências realizadas na escola de formação de atores - o Curso de Arte Dramática. O horizonte metodológico, perspectivando a interpretação, construção e desenvolvimento da Poética do Teatro Radical, pauta-se no estudo vertical das fontes constituídas por manifestos, entrevistas publicadas, entrevistas semiestruturadas, depoimentos, fotografias, vídeos, matérias impressas em jornais, folders das montagens e reflexões críticaspt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectDramaturgia da cenapt_BR
dc.subjectCulturas espetaculares tradicionaispt_BR
dc.subjectTeatro radicalpt_BR
dc.subjectEspectadorpt_BR
dc.subjectAtorpt_BR
dc.subjectNarrativapt_BR
dc.subject.otherTeatro Cearápt_BR
dc.subject.otherTeatro brasileiropt_BR
dc.subject.otherMovimento (Encenação)pt_BR
dc.subject.otherRepresentação teatralpt_BR
dc.titleO Teatro radical na cena contemporânea de Fortaleza: pesquisa de linguagem e o diálogo com as práticas espetaculares tradicionaispt_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tese.tr.vers_ofinal.2014.pdf6.95 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.