Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/EBAC-9TDN6J
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Maria do Carmo de F Venerosopt_BR
dc.contributor.referee1Elisa Maria Amorim Vieirapt_BR
dc.contributor.referee2Patricia Dias Francapt_BR
dc.creatorCamila Otto Diniz Ferreirapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-09T19:13:28Z-
dc.date.available2019-08-09T19:13:28Z-
dc.date.issued2012-10-31pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/EBAC-9TDN6J-
dc.description.abstractIn this paper, I will broach the use of photography as an object of belief, using as an initial study mot, a series of photographies VE(lar), of my own authorship. In this job, I borrow images from a family album, re-photographing them and modifying them through the camera flash. I will discuss the relation between the documentary character of photography and its present situation, where it is seem as an artistic practice an expression-photography. If since its appearing, photography has always carried on this documentary character, from the second half of the 1970s on, many authors started to doubt this conception, considering that in between the real and the image there is an infinity series of other images interposing them, invisible, but operating images. Bringing on the discussion of the relation of photography with the referent, without despising its different aspects and uses, but also considering that the social, economic and sociological conditions affect the production of the image and its reception. Thereby, the photographic image will also depend on the living and cultural baggage of the spectator. We can tell that there is no innocent photography and that any image has a subjective character, and, depending on the context in which is inserted; it can be viewed/ read in different ways. Looking upon photography as a language, I will reflect on its relation to the writing and the orality, always taking into account my artistic practice.pt_BR
dc.description.resumoNesta dissertação, discorrerei sobre o uso da fotografia como objeto de crença, utilizando como mote de estudo inicial a série de fotografias VE(lar), de minha autoria, na qual me aproprio de imagens do álbum de família, refotografando-as e modificandoas através do flash da câmera. Discutirei a relação entre o caráter documental da fotografia e sua situação atual, na qual ela é vista também como prática artística umafotografia-expressão. Se desde o seu surgimento a fotografia sempre carregou um caráter documental, a partir da segunda metade dos anos 1970, vários autores passaram a questionar essa concepção, considerando que entre o real e a imagem se interpõe uma série infinita de outras imagens, invisíveis, porém operantes. Acarretando com isso o questionamento da relação da fotografia com o referente, sem desprezar seus diferentes aspectos e usos, mas considerando também que as condições sociais, econômicas e sociológicas afetam a produção da imagem e sua recepção. Assim, a imagem fotográficadependerá também da vivência e da bagagem cultural do espectador. Pode-se dizer que não há fotografia inocente e que toda imagem possui um caráter subjetivo, e, dependendo do contexto do qual ela se encontra, poderá se dar a ver/ler de diferentes maneiras. Considerando a fotografia como uma linguagem, refletirei sobre sua relação com a escrita e a oralidade, sempre levando em consideração minha prática artística.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectfotografiapt_BR
dc.subject.otherFotografia Aspectos sociaispt_BR
dc.subject.otherFotografia Filosofiapt_BR
dc.subject.otherArte e fotografiapt_BR
dc.subject.otherCritica fotograficapt_BR
dc.titleFotografia como crença: construindo narrativas, ressignicando memóriaspt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
fotografia_como_cren_a__construindo_narrativas__ressignificando__mem_rias_camila_otto.pdf100.53 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.