Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/EBAC-A4NFVR
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Ana Cristina Carvalho Pereirapt_BR
dc.contributor.referee1Rosvita Kolb Bernardespt_BR
dc.contributor.referee2Lucia Gouvea Pimentelpt_BR
dc.creatorJuliana Mendonça de Castro Palharespt_BR
dc.date.accessioned2019-08-12T13:15:03Z-
dc.date.available2019-08-12T13:15:03Z-
dc.date.issued2015-06-26pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/EBAC-A4NFVR-
dc.description.abstractBody-territory is an observational report on childrens expressive development during early childhood (from 1 to 3 years old). Observation of bodies-child during Visual Arts classes at Escola da Serra brings the artist-teachers gaze and her perception on childrens experiences and discoveries, as they are touched by the aesthetic experience. The research exercise takes place on the gaze and on the narrative about the childhood polymorphic bodies and their metamorphoses: body-drawing, body-fire, body-parchment. The study of body and children is structured on the works of French philosopher Maurice Merleau-Ponty, based on a phenomenological gaze on childhood, along with the understanding of the body as the space for constructing meaning and knowledge.pt_BR
dc.description.resumoCorpo-Território é um relato observacional sobre o desenvolvimento expressivo da criança durante a primeira infância (de 1 a 3 anos). A observação dos corpos-criança durante as aulas de Artes Visuais na Escola da Serra traz o olhar da artista-professora e sua percepção sobre as experiências e descobertas das crianças ao serem tocadas pela vivência estética. A pesquisa do corpo e da criança se estrutura na obra do filósofo francês Maurice Merleau-Ponty, baseando-se no olhar fenomenológico sobre a infância junto com o entendimento do corpo como espaço de construção de significados e saberes. O exercício da pesquisa se faz no olhar e na narrativa sobre os corpos polimorfos da infância e suas metamorfoses ao entrar em contato com materiais expressivos.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectCorpopt_BR
dc.subjectEnsino de Artes Visuaispt_BR
dc.subjectInfânciapt_BR
dc.subjectMerleau-Pontypt_BR
dc.subject.otherLinguagem corporalpt_BR
dc.subject.otherArte e educaçãopt_BR
dc.subject.otherEducação de criançaspt_BR
dc.subject.otherArte Estudo e ensinopt_BR
dc.titleCorpo-território: um testemunho poético sobre o corpo-criança, a partir do contato com objetos e materiais expressivos, no ensino de Artes Visuais na Educação Infantilpt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
disserta__o_entrega_final.pdf9.18 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.