Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/EBAC-A4NFVR
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor1 | Ana Cristina Carvalho Pereira | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Rosvita Kolb Bernardes | pt_BR |
dc.contributor.referee2 | Lucia Gouvea Pimentel | pt_BR |
dc.creator | Juliana Mendonça de Castro Palhares | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2019-08-12T13:15:03Z | - |
dc.date.available | 2019-08-12T13:15:03Z | - |
dc.date.issued | 2015-06-26 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/EBAC-A4NFVR | - |
dc.description.abstract | Body-territory is an observational report on childrens expressive development during early childhood (from 1 to 3 years old). Observation of bodies-child during Visual Arts classes at Escola da Serra brings the artist-teachers gaze and her perception on childrens experiences and discoveries, as they are touched by the aesthetic experience. The research exercise takes place on the gaze and on the narrative about the childhood polymorphic bodies and their metamorphoses: body-drawing, body-fire, body-parchment. The study of body and children is structured on the works of French philosopher Maurice Merleau-Ponty, based on a phenomenological gaze on childhood, along with the understanding of the body as the space for constructing meaning and knowledge. | pt_BR |
dc.description.resumo | Corpo-Território é um relato observacional sobre o desenvolvimento expressivo da criança durante a primeira infância (de 1 a 3 anos). A observação dos corpos-criança durante as aulas de Artes Visuais na Escola da Serra traz o olhar da artista-professora e sua percepção sobre as experiências e descobertas das crianças ao serem tocadas pela vivência estética. A pesquisa do corpo e da criança se estrutura na obra do filósofo francês Maurice Merleau-Ponty, baseando-se no olhar fenomenológico sobre a infância junto com o entendimento do corpo como espaço de construção de significados e saberes. O exercício da pesquisa se faz no olhar e na narrativa sobre os corpos polimorfos da infância e suas metamorfoses ao entrar em contato com materiais expressivos. | pt_BR |
dc.language | Português | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Corpo | pt_BR |
dc.subject | Ensino de Artes Visuais | pt_BR |
dc.subject | Infância | pt_BR |
dc.subject | Merleau-Ponty | pt_BR |
dc.subject.other | Linguagem corporal | pt_BR |
dc.subject.other | Arte e educação | pt_BR |
dc.subject.other | Educação de crianças | pt_BR |
dc.subject.other | Arte Estudo e ensino | pt_BR |
dc.title | Corpo-território: um testemunho poético sobre o corpo-criança, a partir do contato com objetos e materiais expressivos, no ensino de Artes Visuais na Educação Infantil | pt_BR |
dc.type | Dissertação de Mestrado | pt_BR |
Appears in Collections: | Dissertações de Mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
disserta__o_entrega_final.pdf | 9.18 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.