Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/EBAC-AD5HEY
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor1 | Maria do Carmo de F Veneroso | pt_BR |
dc.contributor.advisor-co1 | Daisy Leite Turrer | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Vera Lucia de Carvalho Casa Nova | pt_BR |
dc.contributor.referee2 | Daisy Leite Turrer | pt_BR |
dc.contributor.referee3 | Maria Elisa Mendes Miranda | pt_BR |
dc.contributor.referee4 | Marilia Andres Ribeiro | pt_BR |
dc.contributor.referee5 | Eugenio Paccelli da Silva Horta | pt_BR |
dc.creator | Tania de Castro Araujo | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2019-08-10T04:49:24Z | - |
dc.date.available | 2019-08-10T04:49:24Z | - |
dc.date.issued | 2016-02-22 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/EBAC-AD5HEY | - |
dc.description.abstract | The mailbox, an antique object, is still present in our daily lives, despite being little used for the traditional personal and affective correspondences. Its function has been replaced by the virtual and electronic communication, made possible by the imminence of contemporary technological devices. The mailbox as a place of entrance, transit and accumulation of memories, is, in this essay, the nucleus of the motif around which are examined the connections between the art world and questionings regarding the fields of politics, writing and the female world from the mid-twentieth century. The photographic record of their presence in the urban architecture of the city of Belo Horizonte2 translates the inspiring poetic face of the course of this investigation, which seeks to emphasize the movement of Postal Art / Mail Art, contextualizing it, both nationally and globally, in the political and artistic arena, highlighting the intense production, involvement and activeness of Pernambuco based artist Paulo Bruscky. | pt_BR |
dc.description.resumo | A caixa de correio, um objeto antigo, ainda se faz presente em nosso dia a dia, apesar de ser pouco utilizada para receber as tradicionais correspondências pessoais e afetivas. Sua função vem sendo substituída pela comunicação eletrônica e virtual, propiciada pela emergência dos aparatos tecnológicos da contemporaneidade. Sua sobrevivência nos dias atuais atesta sua resistência frente às novas temporalidades. A caixa de correio, como lugar de entrada, de passagem e de acúmulo de memórias, constitui, nesta tese, o motivo nuclear em torno do qual se examinam as relações entre o universo da arte e as questões ligadas aos campos da política, da escrita e do feminino a partir dos meados do século XX. O registro fotográfico de sua presença na arquitetura urbana da cidade de Belo Horizonte1 traduz a face poética inspiradora do percurso desta investigação, que procura dar ênfase ao movimento de Arte Postal / Arte Correio, contextualizando-o no cenário político e artístico, nacional e mundial, com destaque para a intensa produção, envolvimento e atuação efetiva do artista pernambucano Paulo Bruscky. | pt_BR |
dc.language | Português | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Caixa de correio | pt_BR |
dc.subject | Feminino | pt_BR |
dc.subject | Paulo Bruscky | pt_BR |
dc.subject | Micropolítica | pt_BR |
dc.subject | Novas mídias | pt_BR |
dc.subject | Arte postal | pt_BR |
dc.subject.other | Memória na arte | pt_BR |
dc.subject.other | Arte e comunicação | pt_BR |
dc.subject.other | Arte e fotografia | pt_BR |
dc.subject.other | Serviço postal | pt_BR |
dc.subject.other | Arte postal | pt_BR |
dc.subject.other | Bruscky, Paulo , 1949- | pt_BR |
dc.title | Caixa de correio: lugar de entrada, de passagem e de acúmulo de memórias | pt_BR |
dc.type | Tese de Doutorado | pt_BR |
Appears in Collections: | Teses de Doutorado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
tese_final_completa___t_nia_ara_jo.pdf | 24.64 MB | Adobe PDF | View/Open | |
anonimas_01.mp4 | 194.48 MB | MPEG-4 Media File | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.