Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/EBAC-AD5HEY
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Maria do Carmo de F Venerosopt_BR
dc.contributor.advisor-co1Daisy Leite Turrerpt_BR
dc.contributor.referee1Vera Lucia de Carvalho Casa Novapt_BR
dc.contributor.referee2Daisy Leite Turrerpt_BR
dc.contributor.referee3Maria Elisa Mendes Mirandapt_BR
dc.contributor.referee4Marilia Andres Ribeiropt_BR
dc.contributor.referee5Eugenio Paccelli da Silva Hortapt_BR
dc.creatorTania de Castro Araujopt_BR
dc.date.accessioned2019-08-10T04:49:24Z-
dc.date.available2019-08-10T04:49:24Z-
dc.date.issued2016-02-22pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/EBAC-AD5HEY-
dc.description.abstractThe mailbox, an antique object, is still present in our daily lives, despite being little used for the traditional personal and affective correspondences. Its function has been replaced by the virtual and electronic communication, made possible by the imminence of contemporary technological devices. The mailbox as a place of entrance, transit and accumulation of memories, is, in this essay, the nucleus of the motif around which are examined the connections between the art world and questionings regarding the fields of politics, writing and the female world from the mid-twentieth century. The photographic record of their presence in the urban architecture of the city of Belo Horizonte2 translates the inspiring poetic face of the course of this investigation, which seeks to emphasize the movement of Postal Art / Mail Art, contextualizing it, both nationally and globally, in the political and artistic arena, highlighting the intense production, involvement and activeness of Pernambuco based artist Paulo Bruscky.pt_BR
dc.description.resumoA caixa de correio, um objeto antigo, ainda se faz presente em nosso dia a dia, apesar de ser pouco utilizada para receber as tradicionais correspondências pessoais e afetivas. Sua função vem sendo substituída pela comunicação eletrônica e virtual, propiciada pela emergência dos aparatos tecnológicos da contemporaneidade. Sua sobrevivência nos dias atuais atesta sua resistência frente às novas temporalidades. A caixa de correio, como lugar de entrada, de passagem e de acúmulo de memórias, constitui, nesta tese, o motivo nuclear em torno do qual se examinam as relações entre o universo da arte e as questões ligadas aos campos da política, da escrita e do feminino a partir dos meados do século XX. O registro fotográfico de sua presença na arquitetura urbana da cidade de Belo Horizonte1 traduz a face poética inspiradora do percurso desta investigação, que procura dar ênfase ao movimento de Arte Postal / Arte Correio, contextualizando-o no cenário político e artístico, nacional e mundial, com destaque para a intensa produção, envolvimento e atuação efetiva do artista pernambucano Paulo Bruscky.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectCaixa de correiopt_BR
dc.subjectFemininopt_BR
dc.subjectPaulo Brusckypt_BR
dc.subjectMicropolíticapt_BR
dc.subjectNovas mídiaspt_BR
dc.subjectArte postalpt_BR
dc.subject.otherMemória na artept_BR
dc.subject.otherArte e comunicaçãopt_BR
dc.subject.otherArte e fotografiapt_BR
dc.subject.otherServiço postalpt_BR
dc.subject.otherArte postalpt_BR
dc.subject.otherBruscky, Paulo , 1949-pt_BR
dc.titleCaixa de correio: lugar de entrada, de passagem e de acúmulo de memóriaspt_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tese_final_completa___t_nia_ara_jo.pdf24.64 MBAdobe PDFView/Open
anonimas_01.mp4194.48 MBMPEG-4 Media FileView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.