Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/ECAP-7QUHZ3
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Maurício Salles de Vasconcelospt_BR
dc.contributor.referee1Márcio Orlando Seligmann Silvapt_BR
dc.contributor.referee2Vera Lucia de Carvalho Casa Novapt_BR
dc.contributor.referee3Marcia Maria Valle Arbexpt_BR
dc.contributor.referee4Cecília Almeida Sallespt_BR
dc.creatorIsabel Florencio Bragapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-14T22:27:27Z-
dc.date.available2019-08-14T22:27:27Z-
dc.date.issued2009-04-03pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/ECAP-7QUHZ3-
dc.description.abstractThis thesis analyses the photography of contemporary art from the 1970s to nowadays and aims to understand the interfaces between art photography and literature using the intermidiality studies as theoretical reference. Seeking to understand how certain aspects of literary discourse migrate to photography and create new forms of figuration, the analysis of this work is organized in four main aspects: translation, narrative, fictionalization, and defiguration. These categories allow the understanding of how the photography discourse detached from the description forms to provide a figural poetic discourse. From a text thatdeals with the description in narrative discourse, the photography discourse is free of figurative forms and could create new ways of transgression for - in the last moment achieve the dilution of the descriptive layer and construct a discourse marked by the defiguration.pt_BR
dc.description.resumoEsta tese discute a fotografia de arte contemporânea a partir da década de 1970 e se propõe a compreender as interfaces estabelecidas entre a fotografia de arte e a literatura a partir dos estudos intermídia e da relação entre o regime visual e o regime verbal. Procurando compreender como certos aspectos do discurso literário migram para a fotografia e permitem criar novas formas de figuração, a análise é organizada tendo em vista quatro aspectos principais: a tradução e a narrativa, a ficcionalização e a de-figuração. Esses aspectos guardam entre si uma relação crescente na forma como o discurso fotográfico promove um descolamento da camada descritiva para propor uma figuralidade de ordem poética. Partindo de uma textualidade que lida com a descrição no discurso narrativo, a fotografia se desprende (por diferentes estratégias) desse caráter figurativo e passa a construir formas de transgressão que apelam para a ficcionalidade para, num último instante, atingir a diluição da camada descritiva e construir um discurso marcado pela de-figuração.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectFiguraçãopt_BR
dc.subjectFotografiapt_BR
dc.subjectIntermidialidadept_BR
dc.subject.otherTradução intersemióticapt_BR
dc.subject.otherAnálise do discurso literáriopt_BR
dc.subject.otherSemiótica e literaturapt_BR
dc.subject.otherArte e literaturapt_BR
dc.subject.otherArte e fotografiapt_BR
dc.subject.otherFotografia de artept_BR
dc.subject.otherSemiotica e artespt_BR
dc.subject.otherIntermidialidadept_BR
dc.subject.otherArte figurativapt_BR
dc.titleFiguralidades: da tradução ao poético na fotografia de arte contemporâneapt_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
introdu__o_para_cd.pdf74.57 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.