Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/ECAP-84ZQTQ
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor1 | Thais Flores Nogueira Diniz | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Maria do Carmo de F Veneroso | pt_BR |
dc.contributor.referee2 | Alvaro Luiz Hattnher | pt_BR |
dc.creator | Camila Augusta Pires de Figueiredo | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2019-08-10T21:38:47Z | - |
dc.date.available | 2019-08-10T21:38:47Z | - |
dc.date.issued | 2010-04-30 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/ECAP-84ZQTQ | - |
dc.description.abstract | Comic books have always been consigned the children's shelves at libraries and bookstores. Recently, however, a massive publishing of comic books designed for the adult audience called graphic novels has caught the attention of academics, critics and the film industry. Despite the existence of a vast theoretical bibliography of screen adaptations based on novels, those theories can not be satisfactorily applied to the analysis of films based on comics and graphic novels, since they do not conceive, among other aspects, the translation of the drawing image in comics to the photography of film. In this sense, this thesis focuses on an area that has remained quite untheorized: the specific case of the translation of comics and particularly of graphic novels into films. In light of this, I approach Alan Moore's Watchmen and Frank Miller's Sin City and their respective film versions. In order to support this debate, I will draw upon Irina Rajewsky's categories of intermedial relations as well as Pascal Lefvre's considerations about film adaptations of comics. | pt_BR |
dc.description.resumo | Histórias em quadrinhos sempre estiveram relegadas às estantes infanto-juvenis das livrarias e bibliotecas. Recentemente, no entanto, um grande número de publicações de quadrinhos destinadas a um público adulto os romances gráficos tem atraído a atenção de acadêmicos, críticos e da indústria cinematográfica. Apesar da vasta bibliografia teórica existente sobre adaptações de romances, tais teorias não conseguem, satisfatoriamente, explicar as versões fílmicas de quadrinhos e romances gráficos, uma vez que não concebem, entre outros aspectos, a tradução da imagem desenhada dos quadrinhos para a fotografia do filme. Neste sentido, este trabalho pretende analisar uma área que permanece relativamente sem teorização o caso específico da tradução de quadrinhos e em especial dos romances gráficos para o cinema. À luz dessas questões, analisaremos os romances gráficos Watchmen, de Alan Moore e Sin City, da autoria de Frank Miller e suas respectivas versões fílmicas. Neste debate, utilizaremos as relações intermidiáticas de Irina Rajewsky bem como as considerações de Pascal Lefèvre sobre adaptações fílmicas de quadrinhos. | pt_BR |
dc.language | Inglês | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Intermediality | pt_BR |
dc.subject | Graphic novels | pt_BR |
dc.subject | Film adaptation | pt_BR |
dc.subject.other | Linguagem cinematográfica | pt_BR |
dc.subject.other | Adaptações para o cinema | pt_BR |
dc.subject.other | Transtextualidade | pt_BR |
dc.subject.other | Tradução intersemiótica | pt_BR |
dc.subject.other | Tradução fílmica | pt_BR |
dc.subject.other | Histórias em quadrinhos | pt_BR |
dc.subject.other | Cinema e literatura | pt_BR |
dc.title | Hollywood goes graphiC: the intermedial transposition of graphic novels to films | pt_BR |
dc.type | Dissertação de Mestrado | pt_BR |
Appears in Collections: | Dissertações de Mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
disserta__o_camila___22_06_10.pdf | 4.2 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.