Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/ECAP-8FTNFE
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Tereza Virginia R Barbosapt_BR
dc.contributor.referee1Jacyntho Jose Lins Brandaopt_BR
dc.contributor.referee2Carlos Alberto Gohnpt_BR
dc.creatorLira Cordova Vieirapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-13T08:43:32Z-
dc.date.available2019-08-13T08:43:32Z-
dc.date.issued2011-04-07pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/ECAP-8FTNFE-
dc.description.abstractThis dissertation focuses on the contemplation of the body, which is life, destined to communicate and meet the divine, in integration with the sacred. It is an attempt to read the biblical text and, from the reading of this word, materialized and transmitted through paper, notice the body which puts itself in it: a body that suffers, gets joyful, prays and dances. This dance finds itself erased, put on the back burner, in written registers. When light is directed toward these performances, there is an acknowledgement of something that goes beyond what is registered, written, which meets things that are related to the body sphere. In the Hebrew bible, the relation established between God and humanity is given much importance, and the Book of Psalms, the main object of this study, is one of the utilized instruments which are capable of strengthening this bond, since its poems are about prayers that comprise the whole body those are poems which turn into song, poetry and prayer through the voice and the dancing. In this book, the body is presented as a fundamental element, which inserts itself in a community and is related to the other and to the divine. In order to do that, ten psalms are read and analyzed on the basis of dancing, of the attempt to notice there performances of a present body. From the text to the body: this was the path proceeded in this research. The establishment of the biblical text and the elaboration of its translation were made in Chapter 1, then there was a focus on the body in Chapters 2 and 3, in which there is an analysis of dancing and its specificities in the presented context, that is, the Hebrew community. The Bible is read, through this point of view, under the strength and the form of movement: the movement of the text, from a language to the other, and the movement of the body, from gesture to dancing. What is shown in the body of the text is susceptible to be transferred to the body, and become a text in the body with the dance.pt_BR
dc.description.resumoO foco desta dissertação está em contemplar o corpo que é vida, destinado a comunicar e encontrar o divino, integrando-se com o sagrado. A tentativa foi a de ler o texto bíblico e, a partir da leitura dessa palavra materializada e transmitida pelo papel, entrever o corpo que nele se coloca: corpo que sofre, alegra-se, ora e dança. Essa dança encontra-se apagada, relegada ao segundo plano, em registros escritos. Ao direcionar luz a essas performances, remete-se a algo que vai além do que está registrado, escrito, indo ao encontro do que é da esfera corporal. No Antigo Testamento, a relação estabelecida entre Deus e a humanidade está em relevo, e o Livro dos Salmos, texto central deste estudo, é um dos instrumentos utilizados capaz de fortalecer esse laço, pois seus poemas se tratam de uma oração de corpo inteiro - são poemas que se fazem canção, poesia e oração por meio da voz e da dança. Nesse Livro, o corpo é apresentado como elemento fundamental, que se insere em uma comunidade e está em relação com o outro e com o divino. Para isso, dez salmos são lidos e analisados a partir da dança, da tentativa de perceber ali performances de um corpo presente. Do texto ao corpo: este foi o trajeto que se seguiu nesta pesquisa. O estabelecimento do texto bíblico e a elaboração de suas traduções foram feitos no Capítulo 1, passando pelo corpo nos Capítulos 2 e 3, em que se analisaram a dança e suas especificidades no contexto apresentado, na comunidade hebraica. A Bíblia é lida, por esse viés, sob a força e a forma do movimento: o movimento do texto, de uma língua a outra, e o movimento do corpo, do gesto à dança. O que se imprime no corpo do texto é passível de ser levado ao corpo, e ser um texto no corpo com a dança.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectBíbliapt_BR
dc.subjectDançapt_BR
dc.subject.otherSalmos (Música)pt_BR
dc.subject.otherLiteratura e dançapt_BR
dc.subject.otherBíblia e literaturapt_BR
dc.subject.otherReligião e literaturapt_BR
dc.subject.otherLiteraturapt_BR
dc.titleA performance nos Salmos: dança dos corpos nos textospt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
disserta__o._lira_c_rdova._imprimir.pdf1.05 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.