Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/ECAP-98ZMSG
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Thais Flores Nogueira Dinizpt_BR
dc.contributor.referee1Thomas La Borie Burnspt_BR
dc.contributor.referee2Solange Ribeiro de Oliveirapt_BR
dc.contributor.referee3Brunilda Tempel Reichmannpt_BR
dc.contributor.referee4Luiz Roberto Zanottipt_BR
dc.creatorGloria Maria Guine de Mellopt_BR
dc.date.accessioned2019-08-13T06:06:21Z-
dc.date.available2019-08-13T06:06:21Z-
dc.date.issued2013-06-25pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/ECAP-98ZMSG-
dc.description.abstractMetamorfoses de um Rei: Imagens de Vilania em Richard III, de William Shakespeare aims at discussing the villains characterization in the following films: Richard III, 1955, directed by Laurence Olivier, England; Richard III, 1995, directed by Richard Loncraine, USA, and Looking for Richard, 1996, directed by Al Pacino, USA considered as a creative chain triggered by William Shakespeares play Richard III. It also includes Salvador Dalís oil on canvas Portrait of Laurence Olivier in the role of Richard III, 1955. The works are analyzed with the support of theories on villainy, adaptation and intermediality, reaching conclusions that point to the fact that different approaches to the adaptation of Shakespeares play into the movies are influenced by circumstances posed by the contextual qualifying aspects and the operational qualifying aspect as defined by Lars Elleström. A short final chapter has been added considering the recent finding of Richard IIIs death remains in Leicester, England, and its possible consequences on future studies of the historical as well as the theatrical character.pt_BR
dc.description.resumoMetamorfoses de um Rei: As Imagens de Vilania em Richard III, de William Shakespeare busca discutir a caracterização do vilão nos seguintes filmes: 'Richard III', 1955, dirigido por Laurence Olivier, Inglaterra; 'Richard III', 1995, dirigido por Richard Loncraine, EUA; 'Looking for Richard' ('Ricardo III', um ensaio) 1996, dirigido por Al Pacino, EUA considerados como uma cadeia criativa desencadeada pela peça 'Richard III', de William Shakespeare. Esta análise também inclui o óleo sobre tela de Salvador Dalí 'Portrait of Laurence Olivier in the role of Richard III' (Retrato de Laurence Olivier no papel de Richard III), 1955. As obras são analisadas com o apoio de teorias sobre a vilania, a adaptação e a intermidialidade, chegando a conclusões que apontam para o fato de que abordagens diferentes na adaptação de peças shakespearianas para o cinema são influenciadas por circunstâncias colocadas pelos aspectos qualificadores contextuais e pelos aspectos qualificadores operacionais das mídias, conforme definidos por Lars Ellestrm. Foi acrescentado um breve capítulo final que faz considerações sobre a recente descoberta dos restos mortais de Richard III em Leicester, Inglaterra e as possíveis consequências desse achado em futuros estudos sobre o personagem histórico, bem como o teatralpt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectShakespearept_BR
dc.subjectRichard IIIpt_BR
dc.subjectAdaptaçãopt_BR
dc.subjectVilaniapt_BR
dc.subjectIntermidialidadept_BR
dc.subject.otherShakespeare, William, 1564-1616 Roteiros cinematograficospt_BR
dc.subject.otherLooking for Richard (Filme)pt_BR
dc.subject.otherMal na literaturapt_BR
dc.subject.otherVilões no cinemapt_BR
dc.subject.otherShakespeare, William, 1564-1616 Richard III Crítica e interpretaçãopt_BR
dc.subject.otherRichard III (Filme : 1955)pt_BR
dc.subject.otherDali, Salvador, 1904-1989pt_BR
dc.subject.otherIntermidialidadept_BR
dc.subject.otherTeatro inglês Adaptações para cinema e vídeopt_BR
dc.titleMetamorfoses de um rei: imagens de vilania em "Richard III" de William Shakespearept_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tese_gloria__ltima_vers_o_agosto.pdf1.76 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.