Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/ECAP-9RMJN3
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Sabrina Sedlmayer Pintopt_BR
dc.contributor.referee1Maria Ester Maciel de Oliveira Borgespt_BR
dc.contributor.referee2Emílio Carlos Roscoe Macielpt_BR
dc.creatorCarolina Anglada de Rezendept_BR
dc.date.accessioned2019-08-14T04:09:51Z-
dc.date.available2019-08-14T04:09:51Z-
dc.date.issued2014-12-05pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/ECAP-9RMJN3-
dc.description.abstractUsing the poetic experience of portuguese writer Herberto Helder, this study analyzes certain representations of animals in his work in order to relativise the traditionally construed theoretic places proposed by other fields of knowledge, such as Philosophy, Anthropology, and Literary Theory. At first, the helderian 'lyrical machine' and its operations ofreversibility and metamorphosis are presented, as well as considerations partaining to particular aspects of this poet's work. We investigate, along these lines, the ontological rule of humans with the intent to create methodological pathways for the reflection regarding animal otherness, which stands as the center of the present research. As the poet recovers a decadent genre such as the bestiary for his intents and purposes, Helder avails himself of animality in an operation of criticism which, in the writing of becoming, proposes new approaches and perceptions of the unknowable. Finally, we establish relationships between the appropriation of tradition and the gesture of translation, which, in Helder, are processes that affirm writing as an opening to the foreign as well as to othernesspt_BR
dc.description.resumoA partir da experiência poética do escritor português Herberto Helder, buscou-se ler certas figurações do animal em sua obra, com o objetivo de relativizar os lugares teóricos tradicionalmente construídos por diferentes campos do saber, a exemplo da filosofia, da antropologia e da teoria literária. Em um primeiro momento, apresenta-se a máquina lírica helderiana e as suas operações de reversibilidade e metamorfose, tangenciando aspectos particulares da obra deste poeta. Nós investigamos, assim, o estatuto ontológico do humano com o intuito de abrir passagens metodológicas para a reflexão acerca da alteridade animal, que é o cerne da presente pesquisa. Ao recuperar, para tanto, um gênero decadente, a saber, o bestiário, o poeta se apodera da animalidade como operação crítica capaz de, em uma escrita do devir, propor novas aproximações e percepções do incognoscível. Por fim, foram estabelecidas relações entre a apropriação da tradição e o gesto de tradução, cujos processos, em Helder, afirmam a escrita como uma abertura ao estrangeiro e à alteridadept_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectHerberto Helderpt_BR
dc.subjectbestiáriopt_BR
dc.subjectpoesiapt_BR
dc.subject.otherMetamorfose na literaturapt_BR
dc.subject.otherPoesia portuguesa Historia e criticapt_BR
dc.subject.otherHelder, Herberto , 1930 Crítica e interpretaçãopt_BR
dc.titleO poema é um animal: obscuros bestiários de Herberto Helderpt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
disserta__o___carolina_anglada_de_rezende.pdf1.63 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.